thumbnail_DRIPL 2021 – 8 Foto Dripl

Mei Plasticvrij op de werkvloer: Dripl helpt bedrijven plastic vermijden

Gent - De drank- en automatenproducent Dripl lanceert in het kader van Mei Plasticvrij de actie ‘Dripl on tour’. Vier weken lang biedt de onderneming zijn Refill Point met water en smaakconcentraten gratis aan op de werkvloer. De automaat houdt halt in de kantoren van SBE, Bouwonderneming Christiaens, Visma Yuki en Sonical. "De problematiek van wegwerpplastic op de werkplek is groot, maar de wil van werknemers om daar iets aan te doen is dat ook."

Op wereldschaal rollen er jaarlijks 481,6 miljard plastic flessen over de toonbank. In Vlaanderen alleen zijn dat er maar liefst 1,2 miljard. Elk jaar stelt de campagne Mei Plasticvrij de impact van plastic op het milieu en de volksgezondheid aan de kaak. Het burgerinitiatief roept op om tijdens de maand mei het gebruik van single use of wegwerpplastic te verminderen.

Verpakkingsvrije werkvloer

“Heel wat gezinnen doen mee aan de actie, maar daartegenover staat dat in veel bedrijven het verpakkingsprobleem nog niet wordt aangepakt”, vertelt co-founder en CEO Colin Deblonde. “Nog te vaak bots je op klassieke drankautomaten of koelkasten vol met flesjes en blikjes. Duurzame alternatieven zijn er niet.”

Plastic afval terugdringen op de werkplek moet ook bij in bedrijven hoog op de agenda staan, vindt Deblonde. “Met ‘Dripl on tour’ wilden we werknemers de mogelijkheid geven om zich te verenigen en hun steentje bij te dragen op een laagdrempelige manier.”

Dripl-CEO Colin Deblonde. Foto Bloovi

De afgelopen weken schreven maar liefst ruim 400 geïnteresseerden hun bedrijf in voor de actie van Dripl. “Maar bij SBE, Bouwonderneming Christiaens, Visma Yuki en Sonical was de mobilisatie het grootst. De medewerkers van die vier bedrijven kunnen gedurende een week gratis van verpakkingsvrije drinks uit onze Refill Point genieten, inclusief een afterwork event.”

“Werknemers zoeken steeds vaker naar oplossingen, onder meer voor wegwerpverpakkingen, en brengen die aan bij het management”, besluit Colin Deblonde. “Er is dus al een groot draagvlak, en ook deze actie illustreert dat.”