Schermafbeelding2018-11-22om09.14.481-9900000000079e3c

Meest beloftevolle ondernemer van België verduurzaamt eventsector

GENT – De Leiding, een Gentse sociale onderneming die de drankvoorziening op evenementen en in de horeca wil verduurzamen, heeft de Belgische finale van Chivas Venture gewonnen. De wedstrijd heeft als doel maatschappelijke vernieuwers te steunen en hun projecten in een stroomversnelling te brengen. Jeroen Vereecke sleept een funding van 10.000 euro binnen voor zijn duurzaamheidsproject en verovert een plek in de internationale finale waar hij kans maakt op een deel van de prijzenpot van 1 miljoen dollar.

Tijdens de Belgische finale hebben de vijf meest veelbelovende ondernemers van België hun project voorgesteld aan een vijfkoppige jury van gerenommeerde ondernemers. Stuk voor stuk relevant en vernieuwend, maar uiteindelijk slaagde Jeroen Vereecke van De Leiding erin het verschil te maken en de jury te overtuigen. Naast een financiële impuls van €10.000, krijgt Jeroen Vereecke het privilege deel te nemen aan een coaching-programma bij The Conduit in Londen om zich klaar te stomen voor de internationale Chivas Venture finale in Amsterdam in mei 2019.  

Events

Jeroen Vereecke is bezieler van onder andere BoomTown, het vijfdaagse festival tijdens de Gentse Feesten. Al jaren onderneemt hij initiatieven om het stadsfestival nog groener te maken, met onder andere herbruikbare bekers en waterflessen, een mobiel rietveld dat water zuivert en een ecologische bar. Diezelfde BoomBar vormde de start van een nieuwe sociale onderneming, ‘De Leiding’, die zich richt naar de bredere eventsector en horeca.

Op elk groot evenement vorm het transport het gros van de ecologische voetafdruk. De verplaatsing van het publiek en de infrastructuur, maar ook alle dranken die vervoerd moeten worden. En dan is er ook nog de afvalberg. De drankenindustrie in België produceert jaarlijks 5 miljard niet-herbruikbare verpakkingen. Behalve het afval, levert dat ook een hoop CO2-belasting. De Leiding zocht en vond oplossingen om het aantal transportkilometers, de gebruikte energie en de berg afval te verminderen. In plaats van verpakt water te drinken en te gebruiken voor frisdrank, wordt leidingwater gebruikt. De Leiding biedt o.a. watertaps aan, lokale siropen voor frisdrank, herbruikbare drinkflessen en duurzame mobiele bars voor grotere evenementen.

“Met dit project willen we een nieuwe stap zetten naar de verkleining van de voetafdruk van evenementen en horeca, maar we hopen hiermee zeker ook medewerkers en bezoekers aan te zetten om thuis meer duurzame keuzes te maken”, aldus Jeroen Vereecke.

Schaalbaarheid en impact

“De Leiding lost iets op wat de industrie vooralsnog niet zelf op duurzame wijze heeft weten aan te pakken. De voornaamste criteria waren de schaalbaarheid en de potentiële impact van het project, ook buiten onze landsgrenzen. Een uitstekende kanshebber dus voor het verdere internationale luik van de wedstrijd”, aldus de jury.