De Oost-Vlaamse slagerijketen Buurtslagers is de jongste jaren stevig gegroeid In 2014 doopte het bedrijf zijn hoofdkwarter en productievestiging in Aalter om tot Meat & More en ondertussen heeft het ook in Merelbeke en Wetteren vestigingen geopend van zijn maaltijdwinkel Bon’Ap.
Marketing- en communicatieverantwoordelijke Walt Lippens verduidelijkt: “Meat &
More omvat de ondersteunende diensten als productie, logistiek, administratie, marketing en IT. Meat&More overkoepelt ook onze twee winkelformules Buurtslagers en Bon’Ap. Buurtslagers vind je in supermarkten als Lidl, Smatch, Carrefour en AD Delhaize. Daarnaast heb je de Bon’Ap-maaltijdwinkels, vroeger de Buurtslagers’ Vleeshallen.”
Meat & More heeft zijn successen naar eigen zeggen gebouwd op ambachtelijke kwaliteit en klantvriendelijkheid. Geert Ally, de oprichter van het bedrijf is zelf slager én bio-ingenieur. Hij richtte het bedrijf een kwarteeuw geleden op vanuit de visie om de voordelen van de aloude sterke slagerij om de hoek te combineren met efficiëntere processen. “Een traditionele slager wordt bevoorraad vanuit verschillende slachthuizen en versnijdt en bereidt in het atelier zelf alle vleeswaren”, zegt Walt Lippens. “Wij halen het arbeidsintensieve werk – versnijden, uitbenen – en de bereidingen uit de slagerij en centraliseren het ambachtelijke beenhouwerswerk op de productiesite in Aalter. Daardoor kan het winkelpersoneel zich 100 procent op de klanten richten, wat hun werk minder zwaar maakt. Het zorgt ook voor een permanent kwaliteitsniveau.”
Meat & More is niet alleen een ambachtelijke slagerij maar biedt in de Bon’Ap-maaltijdwinkels ook huisgemaakte bereide voedingsproducten aan, fijne vleeswaren, salades, groenten en kant-en-klaarmaaltijden. “Alle twintig Buurtslager Vleeshal-filialen worden tegen eind 2016 Bon’Ap. Daarmee staan we sterk in de conveniencemarkt – lekker, gemakkelijk, gevarieerd, gezond en op maat – die steeds belangrijker wordt”, zegt Walt Lippens nog. “En Buurtslagers is een mooi alternatief voor de vleeswaren die de supermarkten zelf aanbieden. In plaats van voorverpakte, industriële waren bieden wij als ‘geïndustrialiseerde ambachtelijke slagerij’ de mix aan: het echte stuk rosbief of het vleesbroodje op grootmoeders wijze, naast het doordeweekse, betaalbare aanbod. Waar in tegenstelling tot industrieel vlees wél smaak in zit.”