Mealhero_Vismarkt2

Mealhero lanceert Vismarkt tijdens Bewuste Visweek

ERPE-MERE - Iedereen herkent wel de zoektocht in de winkel naar het fijnste stukje vis. Niet alleen kijkt de consument vandaag naar kwaliteit, maar meer en meer naar het bewuste aspect van vis. Om in te spelen op de stijgende vraag naar duurzame vis met een verhaal, richt de snelgroeiende Belgische scaleup Mealhero het merk Vismarkt op. Daarmee wil het de consument eenvoudiger maken om voor bewuste vis te kiezen.

Tijdens de Bewuste Visweek van 27 september tot en met 3 oktober, staat duurzame vis helemaal in de kijker. Het grote doel is om voldoende vis te hebben in gezonde zee, oceanen, meren en rivieren. Centraal daarbij staat het groene ASC- of blauwe MSC-keurmerk. Op die manier kan een consument eenvoudiger kiezen over overbevissing tegen te gaan. Aquaculture Stewardship Council (ASC) en Marine Stewardship Council (MSC) zijn dus de labels om naar uit te kijken.

Vraag naar extra duidelijkheid

De jonge scaleup Mealhero merkte echter op bij haar klanten dat er nog steeds onduidelijkheid is. Hoe herken je die labels, en wat betekenen de andere symbolen? Daarom richtte het bedrijf het merk Vismarkt op waarmee het de nadruk legt op bewuste vis.

 

Jeroen Spitaels, CEO Mealhero zegt daarover: “Wij zijn er echt van overtuigd dat we met duurzame, pure, eerlijke voeding kunnen bijdragen tot een gezonde en betere wereld. Daarom zoeken we altijd naar de juiste mix van kwaliteit, duurzaamheid en betaalbaarheid. Met het nieuwe merk Vismarkt zijn onze chefs daar wonderwel in geslaagd.”

Invriezen op de vissersboot zelf

De Belgische foodbox-speler is niet enkel gekend voor haar slimme stomer maar ook voor haar diepvriesconcept. Duurzame diepvries vis? Hoe werkt dat precies. “Veel mensen zijn zich niet bewust van welke snelle weg vis eigenlijk aflegt tot bij jou op het bord”, zegt Spitaels daarover. “Het geheimpje, als je het al zo kan noemen, van vriesverse vis zit in een klein maar fijn verschil op het label. Single frozen of double frozen. Single frozen betekent dat de vis meteen na het opvangen, en op de boot zelf nog, versneden en diepgevroren wordt. Double frozen betekent dat de vis eerst diepgevroren wordt, daarna ontdooid en versneden, en opnieuw diepgevroren wordt. Iemand die van vis houdt, proeft zo een verschil en daarom kiezen we enkel voor single frozen fish met ASC of MSC label.”

Om het de consument eenvoudiger te maken, is daarom Vismarkt in het leven geroepen. Het bedrijf koos daarom voor zogenaamd eenvoudige recepten waarbij de kwaliteit en smaak van vis centraal staan. Op het menu staan onder meer een zalmhaasje met tuinkruiden, of een kabeljauw met notenkorst.