De Dewa rally Jaarlijks kan de Dewa Rally zo’n 2.000 euro schenken aan de Zelfmoordlijn. Foto: Frederik Laurens

Maxim wil met Dewa Rally mentaal welzijn bij ondernemers bespreekbaar maken: “Zo houden we de herinnering aan mijn vader levend”

De Dewa rally is ondertussen aan zijn derde editie toe. Met de rally willen de organisatoren vooral het mentaal welzijn van mannen en specifieker ondernemers onder de aandacht brengen. De rally is opgedragen aan de vader van Maxim De Waele die in 2021 onverwacht overleed. “Ik heb heel mooie herinneringen aan de zondagse ritjes die ik met hem maakte in zijn auto”, zegt Maxim uit Harelbeke.

De passie voor auto’s is iets wat vader en zoon De Waele met elkaar deelden. Daarom kiest Maxim ervoor om samen met Cedric Berton en Robin Van Wonterghem jaarlijks een rally te laten doorgaan die 180 kilometer door West- en Oost-Vlaanderen loopt. Van Kortrijk via Latem naar Gent en van daaruit via Zulte en de Vlaamse Ardennen terug naar Kortrijk.

“Het is de perfecte gelegen om te genieten van een prachtige omgeving met gelijkgestemden die een passie voor oldtimers en nieuwere auto’s hebben”, vertelt Maxim. “Er komt ook een vrij divers publiek op af. Er zitten zowel oudere als jongere mensen tussen de deelnemers.”

Zondagnamiddag was de enige dag dat Maxim’s vader wat vrije tijd had. “Mijn ouders runden samen Dewa slagerij, die mijn mama nu alleen verder zet, in Harelbeke en hadden het altijd gigantisch druk. Daarom dat die ritjes op zondagnamiddag zo belangrijk waren omdat we dan wat tijd met elkaar konden doorbrengen.”

Mentaal welzijn

Tijdens de rally wordt er een aantal keren gestopt om ergens iets te eten of iets te drinken. Bij die momenten breng Maxim het verhaal van zijn vader en grijpt hij dat moment aan om aandacht te vragen voor het mentaal welzijn bij mannen en ondernemers. Vooral bij mannen is praten over mentaal welzijn nog vaak moeilijk.

“Zeker in West-Vlaanderen bestaat het idee dat je als man niet mag laten blijken dat je ergens mee zit”, vertelt Maxim. “Er is ons altijd geleerd dat je niet mocht laten zien wanneer het slecht ging en dat je altijd maar moest blijven doorgaan. Wij willen dat stramien doorbreken door het bespreekbaar te maken. Op die manier valt al een deel van de zwaarte van iemands schouders.”

Jaarlijks kan Dewa Rally zo’n 2.000 euro schenken aan de Zelfmoordlijn 1813. Daarmee ondersteunt de Zelfmoordlijn allerlei projecten, zoals de Kom Uit Je Kop campagne die negatieve gevoelens bij mannen tussen dertig en zestig jaar bespreekbaar wil maken.