GENT – Drie student-ondernemers ontwikkelden begin dit jaar de app ‘Connus’, een platform waar influencers en bedrijven elkaar vlot kunnen vinden. Dat hier nood aan was, blijkt uit de positieve cijfer die het bedrijf al na enkele maanden kan neerleggen. “We connecteren reeds content creators en bedrijven uit 40 verschillende landen en zorgden al voor meer dan 1500 concrete matches en er zijn nog eens 10.000 potentiële matches hangende”, vertelt Ruben. “Bovendien hebben we onze app uitgebreid met een volledig geautomatiseerd dashboard.”
Je kent het wel, mensen met veel volgers op sociale media zoals Instagram die reclame maken voor een bepaald product en zo een centje bijverdienen. Hoe komen die bedrijven bij hen terecht? En meer nog, hoe kan je als nog groeiende influencer zelf bedrijven contacteren? Ruben Cornil (23), Alexandre Goossens (23) en Mathieu Verhaeghe (24) kwamen vlak voor Corona met een oplossing dankzij hun app ‘Connus’.
Vlotte start
“Ik moet zeggen dat Corona ons meer dan deugd gedaan heeft. Content marketing wordt dan ook steeds relevanter en, zeker in tijden van Corona, investeren bedrijven hier opvallend meer in”, zegt Ruben. “In februari lanceerden we ons protoype als testfase om te kijken hoeveel interesse er was in ons product zonder er ook maar 1 euro marketingbudget in te steken. We hadden het enkel gedeeld in enkele groepen van influencers op Facebook en vervolgens ging de verspreiding als een lopend vuurtje.”
Inmiddels is Connus actief in meer dan 40 landen en maken zo’n 100 bedrijven gebruik van het platform. In totaal leverde dit al een goede 1500 concrete matches op. Zo’n 20% van de bedrijven realiseerde dankzij Connus al een waardevolle samenwerking met een influencer. Het concept wekte ten slotte interesse van twee investeerders die samen ongeveer 80.000 euro willen pompen in Connus.
Geautomatiseerd dashboard
“De voorbije maanden zijn we in gesprek gegaan met de bedrijven en de content creators op ons platform. We vroegen waar zij nood aan hadden. Daaruit bleek dat bedrijven content creators aanbevolen kregen die bij hen passen. We bouwden een volledig geautomatiseerd dashboard waar bedrijven enkele simpele vragen invullen zoals “Op welke kanalen wil je adverteren?”, “Wat is je budget?”,… en vervolgens zorgen wij voor een match made in heaven.”
“Daarnaast bieden we ook een oplossing om alles boekhoudkundig prima te laten verlopen voor de bedrijven. Connus maakt automatisch ad interim arbeidscontracten aan voor niet-zelfstandige influencers. Dat is weer een extra zorg die we kunnen wegnemen.”
Professioneel sociaal netwerk
Connus profileert zich voortaan als een professioneel netwerk, een soort LinkedIn, voor content creators. Een plek waar ze niet alleen kunnen onderhandelen met ondernemers en connecteren met elkaar, maar ook ervaringen van vorige campagnes, skills, tips,… met elkaar kunnen delen. “Op die manier willen we de markt transparanter, het competitieve eruit halen en bouwen aan een sociaal netwerk”, aldus Ruben.
Lees hier het vorige artikel over Connus als Starter van de week.