Eddy Jonckheere, Operations Manager bij Mainfreight Belgium, legt uit: “Voor het verkrijgen van een LZV vergunning moet in de eerste plaats het traject goedgekeurd worden. De route moet vrijgesteld zijn bij de Belgische overheid. Vervolgens moeten de voertuigen goedgekeurd worden door een daarvoor aangestelde keuringsinstantie uit België. Zo moet elk LZV voertuig aan enkele eisen voldoen. Ten slotte moet ook de chauffeur in het bezit zijn van een LZC certificaat.”
In België wordt een vergunning verkregen op het ‘tussenvoertuig’ (= de dolly / B-double). Op deze vergunning staan de uiteindelijke goedgekeurde combinaties waarmee in België gereden mag worden. Momenteel heeft Mainfreight in totaal 4 motorwagens, 3 dolly’s en 186 trailers waarmee in België gereden mag worden. “We zijn als team trots dat we dit gerealiseerd hebben”, aldus Jonckheere. “De Mainfreight LZV’s zijn nu te zien op Belgische wegen.”
Mainfreight ontstond in 1978 in Nieuw-Zeeland. Inmiddels groeide het bedrijf uit tot een wereldwijde logistiek dienstverlener die warehousing, transport- en distributieoplossing biedt voor zijn klanten. Mainfreight blijft zijn wereldwijde positie versterken, met vestigingen in Australië, China, Europa, Nieuw-Zeeland en de Verenigde Staten. In België heeft het bedrijf vestigingen in Genk, Evergem, Oostende, Antwerpen en Steenokkerzeel. Sinds 2018 is het transport gedeelte van Mainfreight Belgium ook in het Oost-Vlaamse Zwijnaarde gevestigd.