GENT – Bij de bekende Gentse koffiebar met heerlijk en vooral gezond gebak ‘Madam Bakster’, kan je je voortaan van je beste kant laten zien. Via de nieuwe klantenkaart spaar je punten per aankoop van 5 euro. Heb je vijftien punten bij elkaar gespaard? Dan kan je ervoor kiezen om niet jezelf, maar een minderbedeelde te trakteren op een taartje of een koffie. Wie wil kan zijn klantenkaart ter waarde van 3 euro ook doneren aan de goede doelen vzw Humain of Relaas.
“Ik vind het mijn taak als ondernemer om mensen te inspireren om bij te dragen aan een mooiere wereld, zelfs al is het maar op kleine schaal”, zegt zaakvoerster Laura Verhulst. “Dat is exact wat deze klantenkaart doet: mensen verbinden en het zwart-witdenken in de maatschappij tegengaan. Het wij-zijgevoel overheerst vandaag ons denken. Zeker op sociale media. Daar willen we iets aan doen.”
Tweede verjaardag
Elk jaar wordt een nieuw goed doel gekozen. Dit jaar zijn dat vzw Humain, een hulporganisatie die zich inzet voor basismensenrechten, en het Gentse verhalencollectief Relaas, dat mensen uit alle sociale klassen samenbrengt om hun verhaal te vertellen.
De bijzondere klantenkaart werd deze week gelanceerd en komt er naar aanleiding van de tweede verjaardag van de zaak. Madam Bakster mag dan wel een taartenhuis zijn: alles op de menukaart is suiker-, gluten- en lactosevrij. Sinds Verhulst als puber ooit dertig kilo moest vermageren, ligt de klemtoon in haar desserts op gezond en duurzaam.
Voorbeeldfunctie
“Sociaal geëngageerde ondernemingen zijn de toekomst”, zegt ze. “Als ondernemer heb je een voorbeeldfunctie. Ik hoop dat anderen ons hierin zullen volgen. De komende maanden staan er verschillende evenementen op stapel waarbij we mensen willen verbinden: een poëzieavond bijvoorbeeld, en zelfs een lachsessie.”
Of er negatieve reacties komen? “Absoluut niet”, aldus Verhulst. “We gaan niemand iets opdringen. Het mag geen taboe zijn om jezelf te trakteren. Dat is soms nodig. Je kan pas anderen gelukkig maken als je je zelf goed in je vel voelt.”