ABC lanceerde eind vorig jaar al een multifuel motorplatform. Daarmee vergemakkelijkt het de overgang van conventionele brandstoffen naar nieuwe en toekomstige brandstoftypes voor de binnenvaart.
“We bouwen al meer dan honderd jaar motoren, maar de laatste jaren volgen de innovaties zich snel op”, zegt Maxime De Cordier, marketing manager bij ABC. “Nu zijn we de eerste speler die 100% waterstofmotoren in die vermogensklasse op de markt brengt.”
36.000 zonnepanelen
En die nieuwe waterstofmotoren zijn inderdaad een knap staaltje innovatie. Ze stoten namelijk geen CO2, stikstof, zwaveloxides of roetdeeltjes uit en worden vervaardigd zonder schaarse grondstoffen zoals lithium, zink, kobalt of zeldzame aardmetalen.
De waterstofmotoren hebben een vermogensbereik van 1 megawat, het equivalent van 36.000 zonnepanelen, tot 2,6 megawatt. Ze vormen als hoofdaandrijving of in combinatie met een alternator een milieuvriendelijke bron van energie voor schepen, boorplatformen of andere maritieme toepassingen.
“BeHydro kan nu zowel dual fuel als monofuel waterstoftoepassingen leveren voor een breed gamma aan industriële toepassingen zoals scheepvaart, gensets en locomotieven”, zegt Alexander Saverys, CEO van CMB.Tech. “Dankzij BeHydro kunnen we vandaag al een groot deel van de off-grid industrie vergroenen.”