Lotus Bakeries boekt in eerste semester winst van 21,6 miljoen euro

janbooneTijdens het eerste semester groeide de geconsolideerde omzet van de Groep Lotus Bakeries met 16,5% tot 195,6 miljoen euro. Het nettoresultaat stijgt met 5,5 miljoen euro en komt uit op 21,6 miljoen euro. Lotus Bekeries investeerde tijdens het eerste semester van 2015 6,3 miljoen euro, voornamelijk in België en Nederland. Zo werd in de fabriek in Oostakker een nieuwe
verpakkingsrobot voor de Lotus Madeleines in gebruik genomen en werd in Lembeke geïnvesteerd in bijkomende capaciteit. in

De omzetgroei is quasi volledig toe te wijzen aan de groei van
merkproducten, waar een groei van om en bij de 24 miljoen euro werd gerealiseerd, voornamelijk door de verdere internationale groei van speculoos, alsmede de groei van Lotus Dinosaurus en Lotus wafels.

“De strategie om speculoos op een duurzame manier verder te internationaliseren werd consistent
voortgezet en leidde tot enkele zeer mooie successen in de Verenigde Staten en het Verenigd
Koninkrijk”, geeft CEO Jan Boone aan. “In de Verenigde Staten werd verder ingezet op het versterken van de distributie, maar ook de verkopen per winkelpunt (rotatie) namen toe dankzij de voortdurende focus op betere in-store visibiliteit en de juiste promotionele acties. Ook in het Verenigd Koninkrijk zien we opnieuw een zeer sterke groei dankzij sterke aanwezigheid in de winkelpunten, gerichte PR-campagnes en uitbreiding van de distributie. Andere landen zoals Frankrijk, Zwitserland, Duitsland, Oostenrijk, Israël, Koeweit en Saudi-Arabië konden eveneens een mooie groei voorleggen in speculoos.”

Ook de verkoop van speculoospasta steeg aanzienlijk, onder meer dankzij een nieuw verpakkingsdesign, terwijl ook de dinosauruskoeken hun opmars konden voorzetten.

“De sterke omzetgroei biedt onze groep de kans toe om de commerciële inspanningen voor
de verschillende merken in de verschillende landen blijvend verder te verhogen, zowel wat betreft
marketing als promotie in de winkelpunten”, zegt Jan Boone nog. “In Frankrijk werden bijvoorbeeld  en ook in Nederland en België zorgen we voor veel televisieondersteuning.”

De volumegroei in speculoos zorgt tevens voor een optimale bezetting in de fabriek, wat een
aanzienlijke positieve bijdrage levert tot het bedrijfsresultaat. “Sedert midden juni 2014 wordt Lotus
Dinosaurus in-house geproduceerd in de fabriek te Lembeke, wat naast een toegenomen rentabiliteit
ook garant staat voor superieure productkwaliteit en de nodige flexibiliteit”, zegt Jan Boone nog. “Lotus Bakeries blijft inzetten op het verhogen van de efficiëntie en flexibiliteit zowel in de fabrieken als in de logistieke keten. Hiervoor werd geïnvesteerd in een systeem voor optimalisatie van opslag van
verpakkingsmaterialen in Lembeke. Verder werd ook een project opgestart om de logistieke flows te
optimaliseren en dichter bij de klant te brengen.”