Wanneer twee bestaande digitale spelers samensmelten tot één, kan men beide bedrijfsnamen combineren of een nieuwe naam bedenken. Maar dan sowieso een naam die de identiteit en de bedrijfscultuur van beide partijen weergeeft. Lodestar/AGX, een hybride creatief webbureau uit Gent, koos alvast voor de laatste optie.
Verschillende brainstormsessies leidden tot Starring Jane. “Die naam klopt gewoon”, aldus CEO David Bintein. “We stelden vast dat in de geschiedenis zoveel beroemde vrouwen ‘Jane’ heten. Telkens gaat het om een Jane die of het verschil maakte, of opkwam voor haar idealen, of nieuwe werelden ontdekte, of barstte van creativiteit, of dat alles combineerde. Denk maar aan Jane Austen, Jane Campion, Jane Grant, Jane Porter, Jane Goodall, Jane Fonda, Calamity Jane, G.I. Jane, Jane C. Loudon, Jane Seymour … Telkens roepen ze een bepaalde associatie op, en met elk van die vrouwen hebben wij wat gemeen. Belangrijk was dat de nieuwe naam zou uitdrukken wat wij met ons bedrijf willen zijn en waar we voor staan. Ook wij moesten ‘Jane’ worden, vooral omdat de klant er beter van zou worden. Maar ‘Jane’ alleen was niet genoeg. Daarom kozen we voor Starring Jane, om te benadrukken dat we altijd samen met de klant de hoofdrol willen spelen in zijn digitaal project.”
Met de nieuwe naam wil Starring Jane zich nog duidelijker positioneren als een hybride creatief digitaal bureau dat campagnes ontwikkelt, van strategie tot development en uitbating. Die samensmelting van expertise is een constante in het verhaal van Starring Jane. Lodestar, dat in 1993 werd opgericht, focuste al in 1995 op ‘online’ en ontwikkelde een van de allereerste webshops. Als technisch specialist in complexe webprojecten integreerde Lodestar in de loop der jaren ook een aantal bedrijven met specifieke expertises, waaronder creatief webbureau AGX, dat in 1991 werd opgericht. Dankzij die complementaire samensmelting van creativiteit én techniciteit ging tegelijk een nieuwe markt open van fast moving consumer goods én van de grotere ‘love brands’.
Technologisch kan Starring Jane nu heel uitdagende opdrachten aan, zoals de integratie van ERP en CRM in corporate websites en webshops. Een troef, zeker met de boom in e-commerce en met een klantenopvolging die primordiaal is voor het succes van een bedrijf. Met knowhow van platformen als WordPress, Umbraco, nopCommerce, Magento, Drupal en TYPO3 heeft Starring Jane alles in huis om de technologische oplossing uit te werken die het meest beantwoordt aan de behoefte van de klant.
Starring Jane staat ook aan de wieg van een bruisende digital valley in Gent. In de lente van 2016 betrok het bedrijf ‘The Hive’, een gloednieuw gebouw van 600 m² dat is opgevat als een co-working space voor digitale bedrijven. “De idee van The Hive is om een mix van ervaren topbedrijven, scale-ups, start-ups en eenmansbedrijfjes uit de digitale sector samen te brengen in één digitale hub, al dan niet met het oog op creatieve en innovatieve synergie of losse samenwerkingen”, zegt David Bintein, initiatiefnemer en eigenaar van het gebouw. Momenteel is zowat 85% van de capaciteit benut, door onder meer Starring Jane, Duval Union Consulting, Cloudstar, Nomeo, Buro Imagin, Creditsafe, Nanex en Shine Blue. Ze zijn actief in consulting, online maatwerk, domeinnamen en webhosting, en kunnen daar 100 procent op hun core business focussen.