Maaltijdboxen zijn een ingrediënt van het nieuwe normaal sinds de coronacrisis. Nog nooit was de Belgische appetijt naar foodboxen zo groot als in 2020. Het Gentse Mealhero boekt uitstekende groeicijfers in de boomende markt van maaltijdboxen.
Lockdown & Level-up
In 2020 realiseerde de “held der gezonde foodboxen” 400 procent groei in haar klantenbestand, 400 procent groei in aantal verkochte maaltijden en bijgevolg een omzetsprong van 400 procent. Sinds de oprichting in 2018 groeide het inmiddels van 3 naar 30 medewerkers. In tijden van lockdown en “huisarrest”, schakelde Mealhero spreekwoordelijk vier versnellingen hoger.
“Thuiskoken is de nieuwe take-away”, zegt Jeroen Spitaels, CEO Mealhero. “Afgelopen jaar is de foodboxmarkt in een schietstroom beland. We spenderen meer dan ooit tijd thuis en ons eetpatroon heeft een andere gedaante aangenomen. Plots lunchen we niet meer op kantoor, maar thuis. Ook ’s avonds willen we een maaltijd op tafel, maar daar is niet altijd tijd of ‘goesting’ voor. Een afhaalmaaltijd is leuk, maar dat doe je niet elke dag. Foodboxen met slimme technologie en alle ingrediënten voor een snelle én voedzame maaltijd zijn zowat de nieuwe take-away geworden.”
“De corona-situatie heeft de volledige food wereld 3 jaar in de tijd vooruit gekatapulteerd”, zegt Spitaels. “We hebben een historisch jaar achter de rug. In een markt in volle expansie zijn we als scale-up uitgedaagd om in een turbotempo het aanbod en onze services flink op te schalen. Tijdens de eerste lockdown kregen we een grote vraag naar comfort food, tijdens de tweede lockdown ging de voorkeur dan weer volop naar gezonde gerechten. Een groot anticiperingsvermogen was daarbij hard nodig. Met 80-wekelijkse afzonderlijke ingrediënten en het arsenaal aan maaltijdkeuzes, heb je een ijzersterke shop nodig die in staat is om duizenden gezinnen te bedienen en daarnaast ook flexibel genoeg is om in te spelen op de noden van het moment.”
Thuiskookrevolutie
Of de belangstelling voor maaltijdboxen een steekvlam is? Mealhero is er rotsvast van overtuigd dat aan huis geleverde foodboxen onderdeel zijn van het nieuwe normaal. De consument heeft zichzelf een nieuwe mindset aangemeten. “Ik noem het de thuiskookrevolutie”, vervolledigt Spitaels. “We brengen meer tijd door thuis, maar willen deze ook zo efficiënt mogelijk inzetten. Snel en slim dus. Mealhero levert daarom niet alleen de ingrediënten voor een gezonde maaltijd, maar ook een slimme stomer die na 25 minuten een gezond maal op tafel tovert. Het enige wat je moet doen is via een app de stomer inschakelen.”
Het doel van Mealhero is niet om thuiskoken te vervangen, maar net om te helpen bij een lekkere evenwichtige maaltijd op die 2 of 3 waanzinnig drukke weekdagen wanneer men geen zin of geen tijd heeft om te koken. “30 jaar geleden besteedde het gemiddelde gezin ongeveer 60 minuten per dag aan koken. Vandaag is dat nog maar 34 minuten en exact dan willen wij het verschil maken door naast een gezonde keuze een gemakkelijke optie aan te bieden die de barrières naar gezond en makkelijk koken wegwerkt”, aldus Spitaels.
Florissante toekomst
De Gentse maaltijdbezorger verwacht de rest van dit jaar aan een hoog toerental te blijven groeien. Het denkt over 2021 uit te komen op een verdubbeling van de omzetgroei. De kapitaalronde van € 2,5 miljoen in 2020 heeft Mealhero in staat gesteld om haar operationele keten fors uit te breiden, ook in Nederland. Een vijfde van het complete klantenbestand bestaat inmiddels uit onze Noorderburen. Mealhero werkt hard verder aan een brede internationale expansie.
Duurzaamheid voorop
“Ik ben ervan overtuigd dat wij het meest duurzame foodconcept van Europa zijn”, meent Spitaels. “Niks is beter voor de bewaring van je voeding dan een ijskoude temperatuur, daarom werken we met vriesverse ingrediënten op -25°C. Daardoor heb je ook 0% food waste door iets dat over datum gaat. Dit terwijl bij een gemiddelde consument maar liefst 1/4e van alles wat in de frigo komt, uiteindelijk in de vuilbak belandt. De vriesverse ingrediënten blijven 6 maanden houdbaar en alle porties zijn correct afgewogen. We bezorgen de consument in 1 levering 20 maaltijden. Daardoor reduceren we het transport met 75%. Al onze verpakkingen bestaan ten slotte uit gerecycleerd materiaal en is ook zelf 100% recycleerbaar.”