Lidl zoekt ingenieurs voor winkels van de toekomst

Kathleen_DupontWie aan typische bedrijven denkt die veel ingenieurs tewerkstellen, denkt niet meteen aan voedingsdiscounter Lidl België, met hoofdkantoor in Merelbeke. “We hebben inmiddels een 300-tal winkels in België en vier distributiecentra”, zegt Ken Peeters, de vastgoedverantwoordelijke van Lidl. “Om winkels te realiseren, beschikken we over een eigen afdeling expansie, bouw en immo. En voor die  afdeling hebben we heel wat ingenieurs nodig. Daarom nemen we ook deel aan de jobmatch die tijdens de dag van de ingenieur op 18 maart wordt georganiseerd.” Tijdens die dag, een initiatief van USG Engineering Professionals, dat aan de achtste editie toe is, wordt ook de jaarlijkse ingenieursbarometer voorgesteld. Een peiling bij meer dan 2.000 actieve en toekomstige ingenieurs en bij zo’n 200 bedrijven die ingenieurs tewerkstellen leverde opnieuw een aantal opvallende cijfers op. Zo is slechts één op tien ingenieursstudenten een vrouw en zegt 55% van de toekomstige ingenieurs dat ze zich eigenlijk niet klaar voelen om na hun studies in het beroepsleven te stappen. “De perceptie dat ingenieursstudies niet voor meisjes zijn weggelegd, blijft dus hardnekkig”, zegt Kathleen Dupont, algemeen directeur USG Engineering Professionals, “en daar moeten we blijven aan werken. Er is ook gecoördineerde actie vereist om de kloof tussen het onderwijs en het bedrijfsleven te verkleinen.” Volgens Kathleen Dupont wijzen de resultaten van de barometer echter ook op een aantal positieve punten, zoals het feit dat ondernemingen zich sterk bewust zijn van de noodzaak aan innovatie en van de belangrijke rol die ingenieurs daarbij kunnen vervullen. “Ingenieurs zijn typisch mensen die altijd verbeteringen zoeken en status quo in vraag stellen. Juist daarom zijn ingenieurs heel vaak innovatief bezig. De mogelijkheid krijgen om te kunnen meewerken aan innovatie was in 2014 trouwens voor de één op vijf ingenieurs die van job veranderden de belangrijkste reden om andere oorden op te zoeken.” Ken Peeters vindt het belangrijk om erop te wijzen dat ze die uitdaging ook kunnen vinden bij een bedrijf als Lidl: “We bouwden vroeger bij wijze van spreken enkel vierkante blokkendozen maar we zijn geëvolueerd naar duurzame gebouwen met veel nieuwe technieken. Dat bewijst nog maar eens dat innovatie niet iets is dat enkel is weggelegd voor industriële bedrijven. Innovatie heeft ook met meer te maken dan technologie alleen, maar het is overduidelijk dat ingenieurs daar een belangrijke rol in te spelen hebben.”