763 (3)

Lidl laat laatstejaarsstudenten solliciteren via online bootcamp

MERELBEKE – Het aantal vacatures in België daalde in maart met een derde en arbeidsexperten verwachten moeilijke tijden voor afstuderende jongeren die dit jaar op zoek gaan naar een job. Dat is niet zo bij Lidl. De supermarktketen blijft hoogopgeleide studenten die hun loopbaan in het najaar als management trainee willen starten, rekruteren. Normaal verloopt dit via een intensieve tweedaagse bootcamp op een unieke locatie, maar door de coronacrisis digitaliseerde Lidl het rekruteringsproces om de gemotiveerde studenten die op de arbeidsmarkt komen online het vuur aan de schenen te leggen.

Een job zoeken wordt de komende maanden moeilijk. Door de onzekerheid rond de COVID19-pandemie durven een groot deel van de Belgische bedrijven geen nieuwe jobs meer aan te bieden. Laat staan sollicitaties organiseren en mensen aanwerven die ze enkel via video hebben gesproken. Niet zo bij Lidl. De supermarktketen, met Belgische hoofdzetel in Merelbeke, blijft zoeken naar winkelpersoneel, maar ook naar talentvolle studenten die in de toekomst kunnen doorgroeien bij de supermarktketen.

“Elk jaar rekruteren we bijna 25 studenten voor ons management traineeship programma. Een belangrijk onderdeel van het selectieproces zijn bootcamps op een unieke locatie. Gedurende twee intensieve dagen leren zij ons, wij hen en zij ook vooral zichzelf echt kennen. Deze bootcamps kunnen nu niet meer op locatie doorgaan, dus hebben we online uitdagingen gecreëerd om de beste studenten eruit te pikken”, zegt Sarah Dewaele, Project Manager Recruitment & Selection bij Lidl.

Creativiteit en ondernemingszin tonen via video’s

De kandidaten krijgen verschillende online proeven voorgeschoteld om te kunnen beoordelen hoe gemotiveerd ze zijn. Zo krijgen de studenten die na een eerste online screening toegelaten worden tot de virtuele bootcamps een verrassingspakket opgestuurd. Ze moeten dit pakket (of een deel ervan) op een creatieve manier verwerken in een video.

“Dit is maar een van de stappen van de selectieprocedure”, legt Sarah Dewaele uit. “Zo kunnen wij de communicatieskills van de kandidaten beoordelen. Als ze slagen voor deze proef, wordt hen ook gevraagd om tijdens een rollenspel hun reactie te geven op bepaalde situaties die zich in de winkel kunnen voordoen. Hoe motiveer je een collega die het even niet meer ziet zitten bijvoorbeeld of hoe behoud je je ondernemingszin in tijden als deze. Doorgaans krijgen zo’n 25 studenten een contract. Lukt dat niet, dan stappen de studenten nog altijd buiten met heel wat kennis over zichzelf en hebben ze leren pitchen, video’s maken,…”

Van alle afdelingen proeven

Lidl merkt dat er veel interesse is voor de “online bootcamps”. Van de meer dan 400 sollicitaties zitten er nu een 35-tal in de laatste ronde. Ten laatste eind mei weten ze of zij in september mogen beginnen bij Lidl. “Als management trainee krijgen ze een zeer brede opleiding waarbij ze uiteindelijk landen in de afdeling die hen het meeste ligt. De bedoeling is dat ze van alle afdelingen – boekhouden, verkoop, marketing, inkoop, logistiek,  voorraadbeheer – hebben geproefd. Ze doorlopen een traject van 6 maand tot een jaar en worden uiteindelijk manager”, legt Sarah Dewaele uit.

Inschrijven kan nog steeds op traineebijlidl.be.