Les plumes de l’Ange wil met kwaliteitspennen de wereld veroveren

De productieve Gentse auteur Bavo Dhooge, die dit jaar al acht boeken schreef, signeert dezer dagen op de Antwerpse boekenbeurs met een pen “Laurent” van Les Plumes de l’Ange. Kristien Hemmerechts is een andere bekende Vlaamse schrijfster die inmiddels gevallen is voor de pennen met die naam van een start-up uit De Pinte die is opgericht door Pascale De Lange.

“Mijn man heeft al verschillende opdrachten in het buitenland achter de rug”, zegt ze. “Ik ben hem altijd trouw gevolgd, maar dat betekende dat ik als partner niet echt een vast carrièrepad kon volgen. Ik wilde eigenlijk wel iets voor mezelf. Tijdens een verblijf in Berlijn, waar ik in contact kwam met de fabrikanten van traditionele kwaliteitspennen, rijpte het idee om zelf pennen te gaan ontwerpen en te commercialiseren. Het stoorde me immers enorm dat kwaliteitspennen voor een betaalbare prijs nog nauwelijks te vinden zijn. Ofwel betaal je veel te veel voor een grote merknaam uit de luxesector, ofwel krijg je geen waar voor je geld.”

De onderneemster investeerde de jongste twee jaar al haar tijd en spaarcenten om haar droom te realiseren. Ze ontwierp de collectie vulpennen en balpennen ”Blanc et Bleu”, die met een keramische look geïnspireerd is door het Delfts blauw en de Bunzlauer Keramik waarvoor haar bedrijf in België ook als importeur optreedt. “Met schrijfpunten uit staal en irridium en een degelijk ontwerp zodat inkt de vingers niet gaat besmeuren, garanderen de pennen echt schrijfgenot. Het heeft me bloed, zweet, tranen en geld gekost om met leveranciers in de hele wereld te onderhandelen om toch de prijs van de kwaliteitspennen toch laag te houden. Maar ik ben ervan overtuigd dat de collectie zal aanslaan en dat er voor dit product in heel de wereld een markt is.”

Pascale De Lange heeft dan ook grote ambities. “Ik heb niet zoveel geïnvesteerd in de afgelopen twee jaar om nu snel tevreden te zijn”, zegt ze. “Het is de bedoeling om de pennen wereldwijd te exporteren.” Schrik dat de enorme digitalisering van de wereld haar marktkansen zal beperken heeft ze niet. “Mensen zullen altijd blijven schrijven en hoe meer we lettertjes tikken op de klavieren van smartphones en laptops, hoe groter ook de behoefte is om met een pen te schrijven. Moleskineschriftjes zijn ook nog nooit zo populair geweest en in de muziekindustrie beleven de vinylplaten meer dan een tweede jeugd. De pen blijft ook een exponent van het oertraditionele eindejaarscadeau of relatiegeschenk.  Ik maak me sterk dat dit de komende weken voor extra veel belangstelling voor mijn product kan zorgen, zowel online als in de verdeelpunten waarin mijn pennen te koop zijn. ”