Léon-Bernard Giot: "Cultuursponsoring kan bedrijven veel bijbrengen"

lbgOok in de culturele wereld is passie nodig van ondernemers om dingen in beweging te zetten en om mensen warm te maken. Dat werd op 21 juni opnieuw duidelijk door het succes van de opera-artiestenmis. Het gaat om een jaarlijks hoogstaand cultureel evenement dat sinds 1994 wordt georganiseerd. Ook dit jaar wist het 600 muziekliefhebbers te lokken naar de Gentse Sint-Michielskathedraal. Ze konden zich verkneukelen in prachtige muziek van onder meer  Bizet, Haendel en Mendelssohn.

De organisatie van het evenement lag in handen van de in Melle wonende Gentenaar en musicus Léon-Bernard Giot, die ook de dirigent was van het hele gebeuren. De toehoorders kregen niet alleen de Verenigde Koren van Gent en Dilbeek,  die regelmatig met dirigent Giot optreden, te horen, maar ook de prachtige vocale prestaties van de Portugese sopraan  Mariana Castello-Branco en de Costa-Ricaanse tenor David Astorga. Die laatste werkt momenteel samen met Placido Domingo in Spanje.

“Om maar te zeggen”, zegt  Léon-Bernard Giot, “dat we echt de crème de la crème naar Gent hebben gehaald. “De organisatie van een dergelijk evenement  is elk jaar weer een huzarenstukje, dat veel ondernemerschap vraagt.” En ondernemerschap is Giot op het lijf geschreven. Hij leidt diverse koren en orkesten, is zangpedagoog,  gespecialiseerd in ademhalingstechnieken voor sprekers, zangers en blazers, die hij in opdracht van het Koninklijk Muziekverbond van België in heel het land heeft onderwezen en heeft een eigen zangschool.

De organisatie van de opera-artiestenmis is een initiatief van de vzw Vrienden van de Lyrische Kunst, die er prat op gaat de opera van Gent indertijd van de ondergang te hebben gered en die ijvert voor een permanent betaalbaar aanbod aan programma’s met operawerken.  “Daarom zoeken we permanent naar meer leden”, zegt Giot. “Want ondanks de steun van de stad Gent en de provincie Oost-Vlaanderen en van een aantal sponsors, mecenassen en adverteerders, hebben wij nood aan meer middelen om onze werking te financieren en de organisatie van het evenement te blijven verzekeren. Wij hebben een hele rist mogelijkheden uitgewerkt waaruit bedrijven kunnen kiezen om ons bij te staan, gaande van advertentiemogelijkheden op flyers tot rechtstreekse materiële steun. Het is altijd weer een gevecht om voldoende geld bij elkaar te schrapen om dit prestigieuze evenement te kunnen organiseren. Dit jaar hebben we zelfs wegens een gebrek aan middelen geen receptie kunnen organiseren. Ik vind het wraakroepend, want we brengen de wereldtop naar Gent op het vlak van opera en religieuze muziek, en getuige de zeshonderd aanwezigen, is er ook heel wat belangstelling. We bieden ondernemingen dit alles op een presenteerblaadje aan. Maar kennelijk beseffen bedrijfsleiders nog altijd veel te weinig hoeveel meerwaarde ze kunnen creëren door hun wagonnetje aan onze trein te haken. Dat is bijzonder jammer, maar we blijven hopen dat bedrijfsleiders gecharmeerd geraken van onze inspanningen. Met de vaste aankoop op voorhand van gereserveerde zitplaatsen zouden we al flink geholpen zijn. Voor elke sponsorcent die we krijgen zijn we ook bereid om iets terug te doen.”