190708_Lab9_Digitale_werf

Lab9 lanceert nieuwe benchmarktool voor digitalisering van wegenbouwers

AALST – Negen partijen uit de Belgische ICT- en wegenbouwsector stellen de Digi-Barometer voor, een specifiek ontwikkelde benchmarktool voor de Belgische wegenbouwers. Ze worden aangemoedigd deel te nemen aan de gratis benchmark via de nieuwe website www.Digi-Barometer.be. Op 30 september wordt de Digi-Barometer afgerond en ontvangt elke deelnemer zijn benchmark. Het sectorale eindrapport over de digitalisering van de wegenbouw wordt op 24 oktober tijdens Digital Construction Brussels 2019 gepresenteerd. 

Zowel de wetgever als het (toekomstige) personeel van een bouwbedrijf vinden digitalisering en technologie op de werkplek steeds vanzelfsprekender. Handmatige input en dataverwerking worden meer en meer gezien als verouderd en als een belangrijke bron van (menselijke) fouten en tijdverlies. De Belgische wegenbouwbedrijven staan voor hetzelfde dilemma: “We beseffen dat we met de tijd moeten meegaan, maar hoe beginnen we daaraan? Hoe springen we zonder kleerscheuren op de digitale trein?”.

Belgisch initiatief

Alle Belgische wegenbouwbedrijven kunnen de Digi-Barometer invullen. Door deel te nemen krijgen ze een objectief referentiepunt. Wat is hun stand van zaken? Hoe scoren ze binnen de sector en kunnen ze snel en eenvoudig concrete stappen zetten naar een digitale toekomst? De Digi-Barometer geeft inzicht en tips om actief mee aan de slag te gaan. 

Eenvoudig & waardevol

Deelnemers vullen een korte vragenlijst in en ontdekken hoe digitaal hun bedrijf is en waar ze staan ten opzichte van de andere deelnemende bedrijven. Aansluitend krijgen ze tips om snel en eenvoudig concrete stappen te zetten naar een digitale toekomst. Thema’s zijn interne bedrijfsvoering & -organisatie, automatisering, BIM (Bouwinformatiemodel), machinesturing, digitale communicatie en toekomstige trends. De benchmark is ontwikkeld door toonaangevende partijen uit de Belgische ICT-wereld. Zij stellen hun kennis en ervaring via de benchmark gratis ter beschikking van alle deelnemers. 

Partners

De campagne is een initiatief van Agentschap Wegen en Verkeer (AWV), Arkance Systems, Astena, Belgische Federatie van Aannemers van Wegenwerken (BFAW), Opzoekingscentrum voor de Wegenbouw (OCW), Mercedes-Benz, Proximus, Sitech, Suivo, Uptime Groep en wegenbouw.be. Ook DigitaleWerf.be, een afdeling van Lab9 en Online Grafics, met onder meer een winkel in Aalst, schaart zich achter het project.