In de provincie Oost-Vlaanderen verplaatst bijna 1 op 4 van de werkende bevolking zich met de fiets naar het werk. Onze provincie staat daarmee samen met Antwerpen op nummer 1 van alle Belgische provincies. De gegevens komen uit de eerste Mobiliteitsbarometer van de HR-groep Acerta.
Het woon-werkverkeer wordt vaak als de oorzaak bestempeld van de huidige fileproblematiek. “Nog nooit waren meer personen beroepsactief”, weet Sarah Peeters, Director bij Acerta Consult. “Hierdoor moeten meer werknemers dagelijks de afstand tussen woonplaats en werkplaats overbruggen en stijgt de congestie op de wegen. Maar opvallend is wel dat de afstand die ze individueel afleggen, niet stijgt.” In Wallonië leggen ze op een werkdag gemiddeld 25 kilometer af tegenover 18 kilometer in Vlaanderen. Het woon-werkverkeer wordt vaak als de oorzaak bestempeld van de huidige fileproblematiek. Dit is zeker niet juist als de woon-werk afstand wordt onderzocht. Vandaag legt de Belgische werknemer een gemiddelde afstand van 19 kilometer af tussen zijn woonplaats en het werk. Meer dan 68% van de totale Belgische werkende beroepsbevolking werkt binnen een straal van 20 kilometer van zijn woonplaats, en dit percentage is licht stijgend.
Volgens de Mobiliteitsbarometer is de fiets de jongste jaren aanzienlijk populairder geworden als vervoersmiddel om naar het werk te gaan. Oost-Vlaanderen is samen met Antwerpen de grootste fietsprovincie van ons land: bij de bedrijven die nauwgezet bijhouden hoe hun werknemers zich naar het werk verplaatsen, gebruikt 24% van de Oost-Vlamingen de fiets om zich naar het werk te verplaatsen. Het gemiddelde in België ligt op 18%.
Het feit dat de fiets een prominentere plaats inneemt, kan worden toegeschreven aan uiteenlopende oorzaken. “De stijgende verkeerscongestie door structurele files stimuleert werknemers om andere uitwegen te zoeken tijdens de spitsuren zoals de fiets. De werkgever kan een voordelige fietsvergoeding toekennen aan zijn werknemers, terwijl die laatste met minder stress aan de slag gaat. Daarnaast zorgt de intrede van de elektrische fiets ervoor dat langere afstanden kunnen worden afgelegd zonder al te veel inspanningen te moeten leveren. Alhoewel dat zich nog niet in een groter aantal kilometers vertaalt, verwachten we in de toekomst nog meer progressie in het fietsgebruik”, aldus Sarah Peeters