Kunstverhuurbedrijf Bernice stimuleert de creativiteit op kantoor

Kunst_huren_op_Kantoor_1_Vicky_Lema21Anik Eggermont behaalde een licenciaatsdiploma in kunstgeschiedenis aan de Universiteit Gent. Na verschillende jaren actief te zijn geweest als marketingspecialiste in de FMCG-sector en als consultant te hebben gewerkt in Brussel en Amsterdam, richtte ze vier  jaar geleden in Temse kunstverhuurbedrijf Bernice op. Het momentum was goed gekozen want er is in het bedrijfsleven een groeiend besef dat niet alleen de harde cijfers in de business van belang zijn, maar dat er ook oog moet zijn voor inspiratie uit andere sectoren die de creativiteit kan bevorderen

“Mensen fronsen de wenkbrauwen”, zegt ze, “als ze lezen dat kunst op kantoor de productiviteit verhoogt. Want hoe kan je dit meetbaar maken?  Toch ben ik er zeker van dat de manier waarop een kunstwerk werd gekneed, getekend of geschilderd een enorme inspiratiebron kan zijn. Het kan een aanzet geven om te heroriënteren en tot het uitproberen van routinehandelingen op een andere manier. Bij het uitladen van uitstallen van kunstwerken bij een bedrijf, stellen we altijd vast dat zich meteen een vrolijk gesprek ontwikkelt onder de medewerkers.  Meestal gaat het over het wel-of-niet mooi vinden van een schilderij of sculptuur. Af en toe horen we ook andere gesprekken. Onlangs nog, over een groot schilderij met figuren: “Die man links bovenaan het doek doet me heel erg denken aan Paul van de aankoopdienst. Ja. Hang dat maar op!” Hilariteit alom. Kunst helpt dus ook ontspannen en zorgt voor een prettige werkomgeving.”

In veel gevallen biedt kunst volgens Anik Eggermont ook verfraaiing op kantoor.  “Een inkomhal of meetingroom krijgt plots een grootse uitstraling”, geeft ze nog aan. “Het kunstwerk laat een blijvende indruk na op zowel de medewerkers als de bezoekers. In zo’n geval speelt kunst een belangrijke rol in de branding en het imago van een bedrijf. Je bewijst hiermee als organisatie dat je niet enkel oog hebt voor je eigen diensten en producten maar ook openstaat voor wat de culturele wereld te bieden heeft. Dat is waar kunst in bedrijven écht over gaat.”