DEINZE – Vorig jaar bereidde het Oost-Vlaamse LivWise zich voor op internationale groei met de intrede van extra financiële partners en de overname van de firma Anbel. Dit jaar zet LivWise deze groei verder met de overname van het Kortrijkse merk Barbecook.
Barbecook bestaat reeds 35 jaar en is één van de grootste spelers op het gebied van barbecues. De West-Vlaamse ondernemer Stéphane Saey verkoopt zijn productlijn van barbecuevuren nu aan de groep LivWise uit Deinze. Deze laatste ontwerpt en verdeelt keuken- en interieurartikelen. Naast eigen merken verdeelt LivWise ook internationale merken als Sistema, Kilner, Westmark, Lékué… op basis van exclusiviteit voor de Benelux. Met de overname van het Belgische merk Barbecook hoopt LivWise zijn marktpositie in de Benelux alsook internationaal verder te versterken.
Stand alone product
Stéphane Saey keek met zijn bedrijf Saey Home & Garden aan tegen een dalende omzet en aanhoudende verliescijfers. Probleem van Saey was dat zijn Barbecook een stand alone product was wat de verkoop bemoeilijkte. LivWise beheert daarentegen een uitgebreid productgamma waarmee het onder meer grote distributeurs bereikt zoals Oh Green!, Casa, Bijenkorf, Carrefour en Colruyt. Met de toevoeging van Barbecook als in-house merk groeit het aanbod van LivWise verder.
Verhuis
Heel wat personeelsleden van Barbecook maken de verhuis van Kortrijk naar Deinze. Zo blijft de kennis en know-how bewaard en kan er samen gewerkt worden aan een bloeiende toekomst voor het merk binnen LivWise.
Vorig jaar haalde LivWise 10,4 miljoen euro omzet en 1,1 miljoen euro nettowinst. Oprichter Caroline De Schipper verkocht in 2018 66 procent van haar bedrijf aan de investeringsfondsen Tilleghem en Dynamica.