Op 1 januari 2013 besliste Elisabeth De Vos (foto) haar vaste ambtenarenjob op te zeggen en zich voluit te wijden aan haar twee internetshops. In 2011 was ze in Gent gestart met de webshop www.kleinspook.be, die zich met de verkoop van wasbare luiers richtte tot jonge ouders.
“Via die site begon ik geleidelijk aan ook wasbaar maandverband en menstruatiecups te verkopen”, legt ze uit. “Ik wilde een website die zich richtte tot alle vrouwen en niet enkel tot de jonge mama’s. Want het is mijn vaste overtuiging dat we zelf veel kunnen doen aan de afvalberg die heel nefaste gevolgen heeft voor het milieu. Voor de wasbare maandverbanden, inlegkruisjes en menstruatiecups heb ik daarom een aparte webwinkel geopend onder de naam www.tanterosa.be.”
Ondertussen vinden steeds meer mensen de weg naar de herbruikbare hygiëneproducten en herbruikbare maandverbanden. Ook Studio 100, onder meer bekend van Big & Betsy, Mega Mindy, K3 en Bumba, trekt sinds kort mee aan de kar om herbruikbare luiers populair te maken. Het bedrijf van de mediatycoons Gert Verhulst en Hans Bourlon, werkte daarvoor samen met de Zweedse luierproducent Imse Vimse, en dat leidde tot de commercialisering van een herbruikbare luier met Bumbaprint.
“Uiteraard waren we er als één van de eersten bij om de Bumba uitwasbare luiers, die beschikbaar zijn in verschillende maten, in ons gamma op te nemen”, zegt Elisabeth De Vos. “Herbruikbare luiers besparen ouders niet alleen een hoop geld, ze zijn ook veel beter voor het milieu én voor de huid van de baby’s. En nu bewijzen de Bumbaluiers dat herbruikbare luiers ook leuk, mooi en handig kunnen zijn. Wasbare luiers zijn immers al lang niet meer de oude katoenen doeken die veel werk vergden om in een goed formaat te vouwen. All-in-one luiers zoals de Bumba-luier zijn even makkelijk in gebruik als een wegwerppamper. Het enige wat de ouders extra moeten doen, is de luier wassen en opnieuw drogen. Dat kan zelfs in de droogkast, indien er geen tijd of mogelijkheid is de luier in de lucht te laten drogen.”