rosettelavedette202007_ 109-min

Kledinglijn Rosette la Vedette wil taboe rond kaalheid doorbreken

GENT – In september wordt wereldwijd aandacht gevraagd voor alopecia, een weinig bekende aandoening die haaruitval veroorzaakt. Voor deze gelegenheid lanceert Rosette la Vedette, het Gentse mutsenlabel voor dames zonder haar, een sweater en een T-shirt die op een positieve manier knipogen naar kaalheid door alopecia. Voor de fotocampagne haalde initiatiefneemster Wendy Rosseel haar klant Tine Floré uit Lochristi voor de lens, die zelf al sinds haar vijfde alopecia heeft. De opbrengst van deze actie gaat integraal naar vzw Haarwensen.

Een kaal kopje doet al snel aan kanker denken. Maar weinig mensen weten dat er ook zoiets bestaat als alopecia, een aandoening die – tijdelijk of permanent – volledige of gedeeltelijke haaruitval veroorzaakt. De Gentse Wendy Rosseel van Rosette la Vedette wist dat wel. Met haar mutsenlabel telt ze immers niet alleen chemopatiënten maar ook steeds meer vrouwen met alopecia onder haar klanten.

0% hair, 100% awesome

Wendy: “Het taboe rond alopecia lijkt soms nog veel groter dan dat op kanker. Met mijn collectie mutsjes en sjaaltjes wil ik mensen net motiveren om zichzelf niet te schamen of te verstoppen. Daarom wou ik voor September Alopeciamaand iets extra’s ontwerpen dat alopecia op een luchtige manier onder de aandacht brengt. Het werd een sweater met de opdruk 0% hair 100% awesome en een T-shirt met de uitdrukking I’m having a no hair day. Twee toffe quotes om een warm gesprek over alopecia te beginnen.”

 

Minder taboe en meer begrip

Klant Tine Floré uit Lochristi ging voor Rosette la Vedette op de foto en draagt de sweater en de T-shirt met trots. Tine: “Ik was vijf toen ik voor het eerst mijn haar verloor. Heel mijn kindertijd en jeugd kampte ik met kale plekken of alopecia areata, tot het rond mijn dertigste volledig uitviel. Voor een jonge vrouw is dat slikken. Want kaal zijn doet wat met je zelfbeeld en je zelfvertrouwen. Ondertussen durf ik mijn alopecia aan de buitenwereld te tonen en wil ik mij inzetten om lotgenoten te informeren en te inspireren. Als we minder taboe en meer begrip willen, moeten we er ook meer durven over praten. De sweater en T-shirt van Rosette la Vedette zijn een ideaal aanknopingspunt voor een goed gesprek.”

Opbrengst integraal voor vzw Haarwensen

De opbrengst van dit initiatief schenkt Rosette la Vedette in september integraal aan de vzw Haarwensen. Deze Belgische vereniging schenkt kinderen met haarverlies door alopecia (maar ook door chemotherapie of andere medische aandoeningen) kosteloos een haarwerk van echt haar dat anders als snel 1.500 euro kost.

Koop de zweater en T-shirt via www.rosettelavedette.com

Lees ook

  • BV
    22/11/2024
    Haisi Group
    Vorst
  • BV
    22/11/2024
    Bukuu
    Gent
  • BV
    22/11/2024
    Versicon
    Oudenaarde