De veranderingen in de maatschappij en de economie gebeuren tegenwoordig zo snel dat nogal wat bedrijfsleiders het gevoel krijgen ook een beetje de draad kwijt te zijn. Waar staat hun bedrijf vandaag en waar wil het morgen staan? Kan het de gedragsveranderingen van de klanten nog wel tijdig bijbenen? En hoe zit het met de snel veranderende regelgeving? Om nog van de omgang met de medewerkers te zwijgen en van de vrees om iets te missen rond de evolutie op het vlak van sociale media.
“Het zijn inderdaad boeiende tijden voor ondernemers, die echter ook van hen vergen dat ze permanent het beste van zichzelf geven om duidelijk geformuleerde doelstellingen te bereiken” , zegt coach Karina Verhoeven, die haar activiteiten ontwikkelt vanuit Lochristi, en als vrouwelijke onderneemster tijdens haar carrière al een pak hindernissen – ze verloor onder meer twee keer haar levenspartner – moest overwinnen.
“Maar ik ben typisch iemand die niet denkt in termen van problemen, maar van oplossingen”, zegt ze. “Zo heb ik op mijn 42ste nog een vliegbrevet gehaald. De kennis die ik daarbij opdeed, zet ik nu ook zakelijk in. De uitdaging om te leren hoe je een vlegtuig moet besturen is de perfecte metafoor voor de uitdagingen waar ondernemers vandaag voor staan. Via mijn Flyin’Coach opleiding, die erin bestaat dat ze ook echt een vlucht maken, leer ik hen duidelijke doelstellingen bepalen, hun droom bereiken in haalbare stappen, inzicht krijgen in hun talent, hun belemmerende factoren te ontdekken en die positief om te buigen.”
Verhoeven benadrukt dat het coacingtraject waarbij de deelnemers effectief de stuurknuppel van een vliegtuigje in handen nemen geen opleiding is tot piloot, maar dat ze wel leren om het vliegtuig te besturen, de instrumenten te interpreteren en ook leren omgaan met vliegtechnische beperkingen en externe factoren. “De parallellen met de uitdagingen waarmee ze dagelijks worden geconfronteerd zijn zo sterk”, besluit Karina Verhoeven, “dat ze dankzij deze opleiding hun doelstellingen veel helderder kunnen formuleren, een stuk beter kunnen omgaan met stress en deadlines, en ook geleerd hebben om beter te communiceren met medewerkers en klanten.”