GENT – Dit weekend vond de officiële lancering plaats van een nieuwe naam in de zorgsector: i-mens. Bijna een jaar lang heeft Karakters achter de schermen mee vorm gegeven aan deze grootse campagne. Dit Gentse ontwerp- en communicatiebureau begeleidde het volledige communicatietraject van deze nieuwe zorgorganisatie.
i-mens is ontstaan uit de fusie van de vzw’s Solidariteit voor het Gezin en Thuishulp en hun partners in de zorg. Een gigantische operatie waarbij 12.000 medewerkers en 120.000 cliënten met een lange traditie in verschillende zuilen elkaar (moesten) vinden. i-mens is nu één van de grootste aanbieders van geïntegreerde zorg in Vlaanderen.
Bram Vandekerckhove, zaakvoerder Karakters: “Het ontwikkelen van een naam voor deze nieuwe zorgorganisatie was dus geen doorsnee branding-opdracht. We moesten rekening houden met vele partijen in een sector in volle evolutie. Belangrijk in de keuze was het centraal plaatsen van de mens, net zoals de unieke werking van de organisatie. Om tot een merkidentiteit te komen die door alle partijen gedragen wordt, en voor de doelgroep duidelijk en positief onthaal wordt, volgde Karakters een nauwgezet traject.”
Een 27ste letter in het alfabet
Ook de creatie van het logo is een doordacht verhaal. De ‘i’ in de naam kreeg vorm als een krachtig symbool dat op termijn kan functioneren als een 27ste letter in ons alfabet. Hiervoor baseerde Karakters zich op het symbool ‘ren’ dat ‘mens’ betekent in het Chinese schrift Hanzi.
Iedereen is i-mens
De merknaam ‘i-mens’ is een begrip dat vertrekt vanuit twee polen: het gaat zowel om het unieke in elke mens, als om het universele. In de campagne draait het consequent om mensen die de 2 kanten van de zorg belichamen: de zorgverlener en de zorgbehoevende. Pasgeboren of stervend, zwaar ziek of tijdelijk buiten strijd, zwanger of net bevallen, poetshulp of verpleegkundige… i-mens heeft voor elk van hen een eindeloos respect. Vandaar het koepelconcept ‘Iedereen is i-mens’.
Fotografie van Lieve Blancquaert
Het is een bewuste keuze om in de campagne authentieke zorg te tonen en de mens centraal te zetten en dit op een niet-stereotiepe manier. Zorg kan van en voor iedereen zijn. De beelden tonen dat zorg zoveel meer is dan medische handelingen. Bram: “Fotografe Lieve Blancquaert werd bij de campagne betrokken. Zij slaagt er – met haar typerende stijl – in om een betekenisvolle, diepere gelaagdheid in de portretten te brengen.”
Onderscheidend en innovatief in zorgsector
Karakters legt zich al langer toe op communicatie voor de zorgsector. Zo realiseerde het reeds grote projecten en campagnes voor UZ Gent, AZ Monica en tientallen andere klanten in de zorg en social profit. “In dit rijtje is de case ‘i-mens’ bijzonder interessant omdat het zo’n alomvattend project is”, stelt Bram Vandekerckhove. “Vanaf de basis stonden wij niet alleen in voor de merkenidentiteit, naam, logo en huisstijl en de merkenarchitectuur, we verzorgden ook de volledige lanceringscampagne, maakten een podcast, video’s, websites, de digitale strategie, en zelfs de inrichting van de gebouwen tot en met de sonic branding.”