Met de nieuwe softwaretool Urbain kunnen stadsbesturen binnenkort in één oogopslag zien welke aankooptransacties er in de detailhandel gebeuren. Urbain is een dashboard en tool die hen in staat stelt een een kernversterkend beleid te voeren en activerende campagnes te organiseren.
De tool is ontwikkeld door het Kortrijkse Activation Agency Het Opzet en wordt de komende weken in alle provincies voorgesteld. “Het is een tool voor en door de handelaars”, zegt managing director Maarten Decramer. “Via hun tablet aan de balie en Urbain activeren en belonen zij klanten, organiseren hun webshop en social media, verrichten hun betalingen en aanvaarden zij bijvoorbeeld cadeausbons van de stad.”
“Winkeliers moeten zich aanpassen aan de veranderende tijden”, zegt Maarten Decramer. “Urbain biedt hen alvast die kans. Na twee jaar proefdraaien onder de radar komen we nu met dit platform naar buiten omdat het bewezen heeft dat het de handel en de horeca in de stadscentra enorm kan helpen en omdat het tegelijk een middel is om tot “Smart Cities” te komen. Het gaat om één geïntegreed concept voor onder meer intelligente stadspassen, klantenkaarten, betaaloplossingen en beacontechnologie.”
De komende weken organiseert Het Opzet een Ronde van Vlaanderen, om het concept in de verschillende provincies en in de belangrijkste steden ervan bekend te maken.