Tot zover lijkt dit verhaal op zoveel andere verhalen van horeca-ondernemers die met iets nieuws beginnen. Maar Peter Van Praet, die ervaring opdeed in financiën en marketing is erg ambitieus. “Ik heb bewust gekozen voor een heel eenvoudig concept dat met drie mensen – één in de keuken, één in de zaal en een manager – binnen de twee jaar rendabel moet zijn”, verklaarde hij aan het vakblad Gondola.
Het is de bedoeling van Van Praet, die aan de klanten slabbetjes (bavetten) uitdeelt en hen aanspoort om daarvan selfies op de sociale media te plaatsen, om een hele keten met Bavet-restaurants uit te bouwen. Zijn concept moet de eerste ‘fast casual spaghetti chain’ ter wereld wiorden. Van Praet opent eind deze maand alvast al een tweede vestiging in Gent. Hij is ook al aan het kijken naar locaties in Leuven en Antwerpen. Voor Brussel, Luik, Namen en Hasselt denkt hij aan een fanchiseformule en op termijn ziet hij zelfs Bavet-restaurants in Londen en New York.
Het is voorlopig nog koffiedik kijken of Bavet na Wasbar – dat ondertussen verkocht is aan Pizza Hut – opnieuw een Gents horecaconcept is dat zijn vleugels nationaal en internationaal kan uitslaan, maar de uitgekiende marketing en de strakke financiële planning lijken alvast op dezelfde leest geschoeid.