Kan nieuw Gents restaurantconcept echt de wereld veroveren?

bbbavetGedurende vele jaren was café “In Den Hemel” in Gent een bekende bruine kroeg waar tal van studenten graag vertoefden voor of na het meepikken van een filmpje in de nabijgelegen Decascoop. De locatie biedt dus toeven en dat was ook Peter Van Praet niet ontgaan. Hij toverde de bruine kroeg om in een spaghettitent die eveneens op een jong publiek van studenten en coole levensgenieters mikt.
Van Praet heeft met Bavet een duidelijk concept voor ogen, want hij biedt niet de Italiaanse versie van de bekende pasta aan, maar wel de Belgische met veel tomatensaus, die volgens een eigen recept wordt gemaakt.  Diverse media hebben Bavet precies omwille van die duidelijke keuze, maar ook omwille van de ontspannen sfeer en de zorg die aan het interieur is besteed inmiddels uitgeroepen tot een nieuwe “place to be”.

Tot zover lijkt dit verhaal op zoveel andere verhalen van horeca-ondernemers die met iets nieuws beginnen.   Maar Peter Van Praet, die ervaring opdeed in financiën en marketing is erg ambitieus. “Ik heb bewust gekozen voor een heel eenvoudig concept dat met drie mensen – één in de keuken, één in de zaal en een manager – binnen de twee jaar rendabel moet zijn”, verklaarde hij aan het vakblad Gondola.

Het is de bedoeling van Van Praet, die aan de klanten slabbetjes (bavetten) uitdeelt en hen aanspoort om daarvan selfies op de sociale media te plaatsen, om een hele keten met Bavet-restaurants uit te bouwen. Zijn concept moet de eerste ‘fast casual spaghetti chain’ ter wereld wiorden. Van Praet opent eind deze maand alvast al een tweede vestiging in Gent. Hij is ook al aan het kijken naar locaties in Leuven en Antwerpen. Voor  Brussel, Luik, Namen en Hasselt denkt hij aan een fanchiseformule en op termijn ziet hij zelfs Bavet-restaurants in Londen en New York.

Het is voorlopig nog koffiedik kijken of Bavet na Wasbar – dat ondertussen verkocht is aan Pizza Hut – opnieuw een Gents horecaconcept is dat zijn vleugels nationaal en internationaal kan uitslaan, maar de uitgekiende marketing en de strakke financiële planning lijken alvast op dezelfde leest geschoeid.