Kan betere digitale kennis de bouwsector redden?

0000000000000000bouwwerfSteeds meer Belgen zoeken online of mobiel naar bouwmaterialen en vakmensen. Op tien jaar tijd is de interesse in ‘Huis en Tuin’-onderwerpen bij Belgische internetgebruikers volgens Google Trends met 39% gestegen. Hiertegenover staat een grote achterstand op het vlak van digitale communicatie bij bedrijven in de bouwsector. Een sample van 13.000 websites van Belgische bedrijven in de bouw- en renovatiesector scoort volgens een onderzoek van Gouden Gids (Truvo) gemiddeld slechts 61% en blijkt voor amper 18% aangepast te zijn voor smartphones en tablets.

Laurent Lejeune, Chief Marketing Officer van Gouden Gids, geeft aan dat de bouwsector, die het momenteel absoluut niet onder de markt heeft,  er alle belang bij heeft om ook de digitale revolutie te omarmen.  “De gemiddelde vakman in de bouw-, renovatie- en tuinsector staat liever op de werf dan achter de computer. En terecht. Als je echter weet dat één Belg op twee een smartphone heeft en deze constant gebruikt in zijn zoek- en aankoopproces, dan is online en mobiel aanwezig zijn en gevonden worden vandaag evenzeer van essentieel belang voor elke ondernemer.”

De bouwsector is belangrijk voor de Belgische economie. De sector staat garant voor ongeveer 14% van de ondernemingen, voor 12% van de starters en meer dan 6% van de totale werkgelegenheid in België. 92%
van de bouwbedrijven zijn kmo’s met minder dan 9 werknemers. De sector verkeert echter in moeilijkheden. Niet alleen de haperende economie zorgt voor malaise, maar ook aan de groeiende administratieve en fiscale complexiteit van bouwen en verbouwen in België gooit roet in het eten. De bouwondernemer heeft een broertje dood aan administratie en computers. Ook aan digitale marketing en online communicatie, zo blijkt.

“Kwalitatief onderzoek van de bouwsector geeft aan dat de gemiddelde bouwondernemer eerder op klassieke media zoals reclameborden en advertenties vertrouwt en op mond-tot-mondreclame,” licht Laurent Lejeune toe. “Nochtans bewijst het online zoekgedrag van de Belgische (ver)bouwer dat deze verwacht vakmannen en bouwmaterialen op het internet te vinden.

“De Belgische bouwsector mist echter de digitale afspraak met zijn potentiële klant,” gaat Lejeune verder. “Daarom starten wij met de organisatie van digitale dagen voor de bouwsector. Tijdens deze gratis interactieve sessies leggen digitale marketingexperts aan de hand van echte cases uit wat een juiste digitale strategie kan betekenen voor een ondernemer. De eerste sessie vindt plaats op dinsdag 24 maart in de Holiday In aan Flanders Expo in Gent.”

Meer informatie via www.digitaldays.be