In 1907 startte de overgrootvader van Christiaan zijn eigen juwelierszaak in het centrum van Gent. De afgelopen 116 jaar veranderde de sector ingrijpend, en niet in het minste de klant zelf.
“Het viel me op dat steeds meer mensen de winkel binnenstapten met een goed beeld van wat ze willen. Influencers op sociale media spelen daarin een grote rol. Heel vaak brachten klanten zelf een afbeelding mee.”
Juwelier aan huis
“Tijdens de coronacrisis stond alles stil, maar het leven van de mensen niet”, gaat Christiaan verder. “Klanten begonnen me telefonisch te contacteren voor verlovingsringen of andere sieraden. Ik ben dan maar zelf naar hen getrokken – wel steeds in de buitenlucht.”
Wat begon als een noodzaak door corona, bleek al snel een succesrecept. “Ik vind het persoonlijker en aangenamer. Soms kom ik zelfs op de werkvloer van de klant, als die bijvoorbeeld een verlovingsring wil kopen in het grootste geheim. Ik werk op maat, dus de klant kan zelf de ringmontuur en de steen kiezen.”
Christiaan is nu drie jaar juwelier aan huis. De fysieke winkel, met een fonkelende etalage die uitkijkt op de winkelstraat, mist hij niet. “Onze ‘etalage’ staat voor een stuk online, die kan je overal raadplegen. Met een winkel heb je openingsuren, bijvoorbeeld van half tien tot half zes. Je vraagt dan eigenlijk de klant om zich aan jou aan te passen. Nu schik ik mij naar de klant.”
“Juwelen online verkopen doen we niet”, onderstreept Christiaan. “Wat ik doe is vaak naar aanleiding van een emotioneel moment. Daar hoort persoonlijk contact bij.”