2_dc530491cd1387b88a7c6e3d39a6d6b4

JOULE naar vol vermogen via crowdlendingcampagne

GENT – Belgen nemen alsmaar vaker de fiets naar het werk. Tussen 2013 en 2018 verdubbelde het aantal Belgische fietspendelaars. Daarmee was de groeimarge nog niet bereikt. In 2020 steeg de markt van de elektrische fietsen met 18% tegenover 2019 en anno 2021 toont 30% van de Belgische werknemers interesse in een leasefiets via het werk. B2B-fietsenmaker JOULE speelt daarop in. De onderneming ondersteunt bedrijven bij het uitbouwen en onderhouden van een fietsbeleid. Om dit jaar een versnelling hoger te schakelen in de realisatie van haar groeiambities, lanceerde de onderneming een crowdlendingcampagne bij WinWinner.

Nu de fiets alsmaar vaker gebruikt wordt voor werkverkeer en woon-werkverkeer, transformeert de fietsmarkt van een B2C- naar een B2B-markt. Dat heeft niet alleen te maken met de gezondheidsvoordelen en de ecologische voetafdruk, maar ook met de steun van de overheid. “De fiscale steunmaatregelen voor bedrijfsfietsen hebben ervoor gezorgd dat ondernemingen meer en meer bezig zijn met de ontwikkeling van een fietsplan voor hun werknemers”, legt co-founder Laurens Verbeke uit. “Met JOULE bieden we hen daarbij de juiste ondersteuning en ontzorging.”

JOULE, recent nog Starter van de week bij Made in, richt zich daarbij op alle types ondernemingen. Terwijl vooral bedrijven met een eigen fietsvloot een beroep doen op de mobiele onderhoudsservice, komt de vraag naar fietsleasing en -verkoop voornamelijk van kmo’s, overheidsdiensten en groeperingen van bedrijven. “Naast onze doelgroep houden we ook ons aanbod bewust erg breed”, vertelt co-founder Nicolas Coudeville. “De focus ligt op elektrische stadsfietsen, maar ons assortiment gaat van klassieke stadsfietsen over bakfietsen tot cargofietsen. We werken daarbij rechtstreeks samen met fabrikanten en importeurs van bekende fietsmerken, zoals Oxford, Gazelle en Cowboy.”

Totale ontzorging

De B2B-fietsenmaker biedt bedrijven een brede waaier aan diensten rond de bedrijfsfiets. Ze ondersteunt hen zowel bij het versterken van woon-werkverkeer (salarisfietsen) als bij de bedrijfsactiviteiten zelf (cargofietsen, poolfietsen en last-mile delivery).

“Vroeger werd het onderhoud van de fietsen uitbesteed, maar ondertussen vormt het een volwaardige activiteit in ons aanbod. Sinds eind vorig jaar hebben we een fulltime in-house fietsenhersteller in dienst, waardoor we nog klantgerichter te werk kunnen gaan”, aldus Nicolas Coudeville, co-founder JOULE.

 

Bedrijven en openbare diensten kunnen via JOULE fietsen leasen of aankopen om deze ter beschikking te stellen aan hun werknemers. Ook de omkadering van de leaseformules (communicatie, administratie,…) en de verkoopcontracten neemt de JOULE voor haar rekening, waardoor bedrijven praktisch ontzorgd worden.

De brede waaier aan diensten in combinatie met het ruime assortiment maakt van JOULE de perfecte partner voor bedrijven die een fietsbeleid voor werknemers willen uitbouwen. “Op dit moment hebben we al meer dan 150 klanten bediend”, vertelt co-founder Jordy De Loose, “concreet betekent dat dat we meer dan 400 fietsen verkochten of via leasing aanboden.”

Een versnelling hoger

Om haar groeiambities waar te maken, wil JOULE een versnelling hoger schakelen. Daarvoor voert de onderneming momenteel een crowdlendingcampagne op het Gentse investeringsplatform WinWinner. “In totaal willen we minimum €100.000 en maximum €300.000 ophalen om de stock te vergroten. Zo kunnen we onze klanten snel en adequaat bedienen”, aldus Nicolas. Halverwege de campagne heeft JOULE al €118.500opgehaald. Dankzij de opgehaalde financiering zal de onderneming aan vol vermogen bedrijven kunnen ondersteunen bij hun overstap naar duurzame mobiliteit.

Investeren in de crowdlendingcampagne van JOULE kan nog tot en met 30 juni 2021. Meer informatie vind je op het WinWinner-platform.