Jeroen Poels is de drijvende kracht achter studentenuitzendkantoor Deltaworx. Matthias Browaeys richtte de financiële bedrijven WinWinner en The Harbour op. Beiden leerden elkaar kennen tijdens het programma “Jonge Wolven” van VTM 2, waarin het reilen en zeilen van een aantal jonge ondernemers werd belicht. Een tweede seizoen van de reeks kwam er niet, maar dat belette Jeroen en Matthias niet om het heft in eigen handen te nemen. Met een eigen talkshow willen ze verder gaan waar Jonge Wolven eindigde. Zo zal het programma onder meer expliciet stilstaan bij vakjargon uit de ondernemerswereld om zo toekomstige ondernemers wegwijs te maken.
“Na Jonge Wolven bleven we zelf nog wat op onze honger zitten”, zegt het duo. “We merkten dat veel mensen geprikkeld waren door de verhalen, maar ook nog met heel wat concrete vragen zaten. Hoe begin je aan je eigen onderneming? Waar moet je rekening mee houden? Wat zijn de ups-and-downs? Daar willen we in ons programma antwoorden op bieden. De focus ligt op jonge ondernemers, maar we geloven dat we met hun verhalen ook de oudere generatie kunnen inspireren.”
“Als 18-jarige ondernemer werd ik destijds op hoongelach onthaald”, vertelt Jeroen Poels, CEO van Deltaworx. “Als we iedereen die zo gek is om risico’s te willen nemen wat meer zouden aanmoedigen, zouden er ongelooflijke dingen kunnen gebeuren. Met dit programma wil ik daar graag verandering in brengen.”
Niet beperkt tot leuke reality TV
Op de gastenlijst van Goe Bezig! staan onder meer mixoloog Hannah Van Ongevalle, Jennick Scheerlinck van buurtplatform Hoplr, Peter Van Praet van pastaketen Bavet, Zhong Yuan Xu van Deliverect, Heleen Van Oost van Dare To Date, Hannan Cahllouiki van Inclusified en Valeri Potchekailov van Storychief. Ervaren rotten die langskomen zijn zwembadbouwer Willy Naessens, topsporter Bahir Abdi, sterrenchef Nick Bril, kunstenaar Arne Quinze, Google country manager Thierry Geerts en Accent-topvrouw Conny Vandendriessche. Op een toegankelijke manier praten ze over thema’s als durf, goed ondernemerschap, digitalisering, risico’s nemen, het belang van een goed team en financiering ophalen.
“Het Vlaamse ondernemerslandschap bruist. Ik kan alleen maar blij zijn dat een nieuwe generatie ondernemers klaar staat en successen boekt”, aldus Matthias Browaeys, co-founder van The Harbour & WinWinner. “Met ‘Goe Bezig!’ wil ik ambitieuze jonge mensen inspireren om ook de sprong naar het ondernemerschap te wagen. Veel programma’s over ondernemers beperken zich tot leuke reality TV, maar missen diepgang. Die willen wij met onze talkshow brengen. We willen niet alleen de heldenverhalen, maar ook de kwetsbare verhalen van onze gasten aan bod laten komen.”
Frisse wind op Kanaal Z
Jeroen en Matthias werkten zelf het concept van het programma uit en nemen ondanks hun beperkte TV-ervaring ook zelf de rollen van talkshow hosts op zich. Kanaal Z brengt zo een frisse nieuwe wind in zijn programma-aanbod.
Alex Coene, netmanager Kanaal Z: “Als open zender met een generalistisch karakter wil Kanaal Z informeren, signaleren en aanzetten tot ondernemen met gerichte tips en adviezen. Met ‘Goe Bezig!’ willen we mensen inspireren en zin geven om zelf te starten en te groeien met ondernemen. En hoe kan je dat beter doen dan het programma te laten leiden door twee jonge ondernemers. Het programma is in die zin een resultaat van wat het predikt: gemaakt door ondernemers voor ondernemers.”
“Goe Bezig” is vanaf 13 november elke zaterdag te zien om 12u35 op Kanaal Z en online te herbekijken via de website. Het programma kwam tot stand in samenwerking met Acerta, Etion, Telenet Business en Kasteel Brouwerij Vanhonsebrouck.