Jonge onderneemsters zetten met FAMEUS in Aalst een hip event op

0000000fameusFAMEUS is een evenement waar kleine zelfstandigen, artistieke jongeren, exclusieve catering en verschillende atypische winkels samenkomen en hun producten tentoonstellen en verkopen.  Het evenement vindt van 13 tot 15 maart 2015 voor de tweede keer plaats en is een initiatief van Helen Wouters die in Gent de winkel Les filles et les Chiens uitbaat. Om de editie van dit jaar in elkaar te steken, kreeg ze hulp van Tina Daem van de Aalsterse schoenwinkel Anna Pops.

“Het idee is vorig jaar eigenlijk vrij toevallig ontstaan”, vertelt ze. “De Aalsterse kunstenaar Hans Temmerman vroeg me of ik een mooie locatie kende waar hij een tentoonstelling zou kunnen houden. Ik kwam na wat rondvragen uit bij Hans De Neef, projectontwikkelaar bij het SULBB gebouw in Aalst. Dat is de vroegere fabriek Société d’Utilisation de Levure de Bière Belge die producten leverde aan brouwerijen. Toen ik zag hoe groot de locatie was, kreeg ik het idee om aan zijn tentoonstelling een grootschalig event te koppelen in de vorm van een koopdriedaagse met verschillende stands. Aangezien ik een winkel in Gent heb, kende ik heel wat meer Gentse jonge zelfstandigen om mee samen te werken. Het event werd een groot succes, door de mooie mix van onder meer kunst, mode, food en beverage en kinderanimatie. Iedereen dacht dat een dergelijk event in Aalst geen volk zou trekken, maar ikzelf geloofde er wel in. Via Facebook kan je veel bereiken. Ik onderhield dagelijks de pagina, liet iedereen van de standhouders deze meermaals delen met vrienden, en zo ging de bal aan het rollen. Aalst is best een goede locatie voor dergelijke events, het ligt centraal en op korte afstand van grote steden zoals Brussel, Gent en Antwerpen.”

Helen Wouters kreeg wel de opmerking dat de bezoekers bij een volgende editie graag ook meer stands van handelaars uit Aalst zouden zien. “Daar heb ik rekening mee gehouden door aan Tina Daem, die de schoenwinkel Anna Pops uitbaat, te helpen met de realisatie van de tweede editie en Aalsterse deelnemers warm te maken. Want er komt veel bij kijken om tot iets te komen dat echt klopt. Je kan niet zomaar dingen bijeen steken, en het een event noemen. De standhouders moeten bij elkaar passen en echt kunnen verkopen, het moet origineel en spontaan overkomen en je moet ook het juiste publiek aantrekken. Omdat ikzelf dus weinig zaken in Aalst ken, heb ik Tina gevraagd om zich daar op toe te spitsen.”

Standhouders konden vorig jaar gratis meedoen omdat Helen Wouters de ruimte gratis kon afhuren. Dit jaar moeten ze een bijdrage van 200 euro betalen voor een stand van vier meter. “Dat halen ze, als we op de verkoopcijfers van vorig jaar mogen voortgaan, echter zo weer uit”, geeft ze aan.

Aan FAMEUS nemen een twintigtal handelaars deel. Aangezien vorig jaar duizend bezoekers op de eerste editie afkwamen, rekenen Helen Wouters en Tina Daem erop dat dit cijfer zeker overtroffen wordt. “Maar het blijft natuurlijk altijd afwachten”, besluit Helen Wouters, die in ieder geval blijk geeft van een ondernemende geest én van een neus om in te spelen op wat de moderne consument wil.