unnamed-3

Jonge onderneemster verkoopt populair handtassenmerk

AALST – Split focus is geen focus. Dat besefte de 23-jarige onderneemster Amélie Opsomer al snel. Daarom besloot ze haar razend populaire handtassenmerk Front Row door te verkopen en zich volledig te focussen op de verdere uitbouw van haar initiële liefde, evenementenbureau A Point Events. “Collectie na collectie besefte ik dat mijn ambitie meer in de evenementen sector lag dan in retail, en ik niet op beide bedrijven kon focussen. Daarom koos ik ervoor om Front Row over te laten aan iemand die er met veel goesting en ambitie tegenaan zal gaan en het potentieel van het concept ten volle zal benutten.”

Op haar 19de startte de Aalsterse Amélie Opsomer het evenementenbureau A Point Events. Twee jaar later kwam daar het handtassenlabel Front Row bij, dat ze samen met schoolvriendin Lauren Broothaers uit de grond stampte. “Dat was eigenlijk een uit de hand gelopen studentenprojectje dat ongelooflijk veel succes kende. Het eerste jaar verkochten we meer dan 1500 tassen en waren we volledig uitverkocht. In 2018 kregen we zelfs de kans om onze tassen te verkopen in Spanje en Italië, met succes! Voor mij was dit een one-time shot en ik wilde er eigenlijk mee stoppen, maar er kwam heel wat druk van buitenaf om het bedrijf verder te zetten.”

Op zoek naar een overnemer

Toch lag Amélies hart bij haar evenementenbureau en niet in de mode. “Vorig jaar ben ik beginnen zoeken naar een overnemer. Dat was geen gemakkelijke opgave, maar ik ben zeker dat we met deze overnemer een goede match hebben gevonden”, zegt ze.

“Veel kan ik er nog niet over kwijt, maar het is een groot bedrijf waar we in het verleden ook al mee hebben samengewerkt. Zij zullen het merk verder op de kaart zetten en ik ben ervan overtuigd dat ze zowel nationaal als internationaal het volledige potentieel uit Front Row zullen weten te halen. Iets waar ik als beginnend ondernemer niet de capaciteit toe had.”

Wat na student-ondernemerschap?

“Je bedrijf doorverkopen voelt een beetje als het verliezen van je kindje. Toch zie ik het eerder als een positief gegeven dat dit studentenproject op deze manier een tweede leven kent. Veel student-ondernemers gaan na het afstuderen niet verder met hun project. Ergens is het jammer dat we zo goed begeleid worden tijdens onze studies, maar eens afgestudeerd een beetje aan ons lot overgelaten worden. Het feit dat ik Front Row nu heb kunnen doorverkopen aan een groot bedrijf, toont aan dat je wel degelijk iets kan bereiken met je onderneming.”

Eigen evenementenlocatie

Amélie wil zich vanaf nu volop focussen op haar evenementenbureau A Point Events. “In september openen we een eigen evenementenlocatie in de vroegere sokkenfabriek Du Parc in Aalst. Hiermee willen we particulieren en bedrijven een mooie locatie bieden voor 600 personen waar alles aanwezig is voor het ideale evenement”, zegt ze. “Meer kan ik er voorlopig nog niet over kwijt.”