Dat de boeren het de jongste tijd allesbehalve gemakkelijk hebben is bekend. Nu probeert de jonge generatie land- en tuinbouwondernemers, die verenigd is in de Groene Kring, daarop de aandacht te vestigigen door een roze tractor in te zetten.
Deze “Roza” trekt een mobiel boerenkraam waar de producten door jonge land- en tuinbouwers worden verkocht aan de hand van een unieke formule: de consument bepaalt er zelf hoeveel hij voor het landbouwproduct betaalt. Met de actie willen de jonge land- en tuinbouwers de problematiek rond de te lage prijzen onder de aandacht brengen. De roze tractor trekt volgende week naar Oost-Vlaanderen en zal te zien zijn in Gent, Lokeren en Sint-Niklaas.
Sam Magnus, jonge landbouwer en ondervoorzitter Groene Kring: “Binnen de campagne S.O.S. voedselprijzen, willen we graag de steun van burgers en consumenten vragen bij onze oproep naar eerlijke voedselprijzen en een eerlijke marge voor de land- en tuinbouwers. Vandaar dat we in ons boerenkraam een unieke formule toepassen: we informeren de consument over onze kostprijs en de prijzen in de winkel. Op basis van deze informatie beslist de consument zelf hoeveel hij voor het product wil betalen. Tegelijk worden de voorbijgangers uitgenodigd de petitie te ondertekenen waarmee de boeren aandacht vragen voor betere prijzen. Een eerlijke prijs verhoogt immers de kans op een rooskleurige toekomst.”
Daarom wordt de actie letterlijk en figuurlijk getrokken door Tractor Roza, een unieke tractor met roze kleur, van het merk Valtra.
Marijke Jordens, voorzitter Groene Kring: “Tractor Roza zal ons mobiele marktkraam de komende weken naar verschillende steden en provincies brengen. Op elke locatie zullen land- en tuinbouwers toelichting geven bij de actie en hun producten verkopen. Op zeven september trekken we dan met Roza naar Brussel waar Europese boeren die dag actie voeren. Groene Kring zal er de ingezamelde handtekeningen afgeven aan de Europese Landbouwraad die zich op dat moment over crisismaatregelen in de land- en tuinbouwsector moet buigen.”