“Schoonheid benadrukken, persoonlijkheid tentoonstellen, verhalen vertellen en zowel mannen als vrouwen een krachtige uitstraling geven, is het doel van mijn ontwerpen”, zo staat te lezen op haar website. En dat project startte al in haar studententijd.
Hobbysmid
“Ik had toen al een eigen merkje onder de naam Edith Judith”, vertelt Jolien. “Ik deed aan upcycling (recyclage naar een kwalitatiever eindproduct, red.) van vintage juwelen: het was een soort hobby. Vier jaar geleden volgde ik dan een opleiding als goudsmid en begon ik meer te ontwerpen. Mijn creaties konden vaak op complimenten rekenen van vrienden.”
Zopas maakte ze dan echt de sprong met een gloednieuwe website. “Voor de ontwikkeling van de site werk ik samen met studenten marketing van Artevelde Hogeschool, via een project Digital Lab. De shoots, styling en branding doe ik zelf samen met enkele getalenteerde vrienden.”
‘Psychologiekantje’
De juwelen die ze verkoopt, komen met een handleiding. Voor Jolien moet een sieraad niet enkel mooi zijn, maar ook duurzaam. En dat is niet altijd even evident. “Ik werk met gerecycleerd zilver, al is dat niet zo gemakkelijk te verkrijgen. Daarnaast gebruik ik ook uitsluitend Fairmined goud (kwaliteitslabel, red.). Ik vind het ook super fijn om oude juwelen samen te smelten tot iets nieuws.”
“Ook mijn psychologiekant komt terug in wat ik doe. Ik maak juwelen met een persoonlijke betekenis. Het is belangrijk dat elk stuk een eigen verhaal heeft en iets uniek is. Er is wel een soort standaardaanbod, maar ik zal nooit eenzelfde juweel tien keer maken.”
Van Stockholm tot New York
Wie grasduint in de collectie van Jolien, waant zich heel even op wereldreis. Caïro, New York, Stockholm en Brussel, het zijn allemaal specifieke stijlen binnen het merk. “Ik help klanten met de keuze voor een bepaalde stijl. We hebben vaak telefonisch contact. Ook bij de afwerking kunnen ze hun inbreng geven.”
“De helft van mijn klanten zijn mannen.”
Jolien Develtere
In haar job als projectmanager begeleidt Jolien start-ups en scale-ups. Die job geeft ze niet meteen op, maar uiteindelijk hoopt ze zich helemaal toe te kunnen leggen op haar passie. Waarom? “Mijn doel is om juwelen los te koppelen van vrouwelijkheid. De helft van mijn klanten zijn momenteel mannen. Het gaat dan vooral om ringen, maar ook kettingen. Op Vaderdag kreeg ik bijvoorbeeld iemand over de vloer die een geboortejuweel voor zijn zoon wou laten ontwerpen.”
“Ik doe het nu in bijberoep, maar hoop mij in de toekomst zoveel mogelijk op mijn juwelen te kunnen focussen. Ik heb nog veel bij te leren, dat is ook wat ik graag doe. Mijn droom is een eigen winkel met atelier in Gent.”