JellyCoe: Gents succesverhaal in de modewereld

JC220Het Gentse modebedrijf JellyCoe, beter bekend van de merken Woody en Lords&Lilies, toont dat ondernemingsgeest en creativiteit ook in moeilijke tijden voor de modebranche vruchten afwerpen.

Het in 1993 opgerichte JellyCoe, dat vorig jaar met dertig medewerkers een omzet realiseerde van 11,66 miljoen euro, opende immers een volledig nieuwe showroom van méér dan 700m².

“Zo kunnen we onze ruim 500 klanten-winkeliers in een hedendaags kader op een professionele manier ontvangen en hen de uitgebreide collecties presenteren die 6 maanden later in de winkels zullen hangen”, zegt oprichter en CEO Michel Van de Velde, die destijds met het bedrijf begon omdat hij geen leuke pyjama’s vond voor zijn pasgeboren  dochtertje.

Van een collectie in 2003 met 678 verschillende artikelen werd het assortiment uitgebreid tot méér dan 2.100 verschillende artikelen in 2014. Op minder dan 5 jaar tijd werd het aantal verkochte stuks  verdubbeld tot méér dan 930.000. Na een verkoop van slechts 3.000 stuks in het eerste seizoen, is nu dus de kaap van het miljoen in zicht. Het bewijst dat creativiteit loont.

De pyama’s van Woody worden immers gekenmerkt door een speelse, originele maar herkenbare look. De naam is te danken aan de samenwerking met de Britse illustrator van kinderboeken David Woodworth.  Al bijna 45 seizoenen – twee keer per jaar –  lang tekent David een trio van guitige diertjes en samen met Michel verzinnen ze samen dito grappige verhalen. Uniek bij Woody zijn de grote, schele ogen en de lichtgevende details in het donker (“glow in the dark”).  Ook het productassortiment breidde mee uit van pyjama’s over bodywear en homewear tot footwear, swimwear en bedtextiel.

De opening van de nieuwe showroom betekent niet dat JellyCoe nu tevreden achterover leunt. “Zo verwachten we veel van onze gloednieuwe collectie ondergoed voor mannen met de naam Manned, die eind juni naar de winkels gaat en bereiden we een fusie voor met het Turkse bedrijf Bella, waarmee we al een joint-venture fabriek hebben”, zegt Michel Van de Velde. “Binnenkort zetten we ook de eerste stappen in retail, we denken na over e-commerce en we zoeken naar solide financiële partners om ons mooi groeiverhaal ook de komende jaren voort te zetten.”