DEINZE/HAMME – Kledingketen JBC en webplatform Belgunique zetten van 7 tot en met 31 maart lokaal maaktalent in de kijker. Ze lanceren voor het eerst een ‘local market’, waarbij 5 jonge creatievelingen, elk uit een andere Vlaamse provincie, de kans krijgen om hun producten in het winkelpunt van JBC aan te prijzen. Zo zal grafisch ontwerpster Nathalie De Bock uit Hamme haar vrolijke accessoires voor kinderen mogen presenteren in de winkel van Deinze.
Vlaanderen telt zoveel gepassioneerde talenten die artistiek, ambachtelijk en authentiek actief zijn in hun eigen atelier. Zij produceren bewust en gemotiveerd met natuurlijke, kwalitatieve, duurzame en herbruikbare grondstoffen en met lokale of gerecycleerde materialen. Maar het groot publiek weet hen niet altijd te vinden of kijkt eerst en vooral naar zijn portemonnee. En de makers hebben sowieso niet de marketingbudgetten om zich te profileren tussen de keiharde concurrentie van e-commerce en grote winkelketens.
Samen met Belgunique
Sofie Smolders, zaakvoerster Belgunique is heel blij met deze samenwerking. “Vanuit Belgunique bieden we sowieso ondersteuning aan lokale makers om een grotere markt te bereiken. Dit nieuwe Local Market-initiatief is terug een echte win-win. Lokale makers en lokale gevestigde waarden als JBC vormen immers het hart van onze lokale economie in een elkaar versterkend ecosysteem.”
JBC als lokale speler
Bart Claes, CEO van JBC, zet er graag de schouders onder: “Je zou het misschien niet zeggen, maar ook JBC is een lokale speler. Wij zijn als sinds 1975 een 100% Belgisch familiebedrijf. Onze collecties worden in ons hoofdkantoor in Houthalen ontworpen door onze eigen designers, en ons JBC-aanbod wordt regelmatig verrijkt met samenwerkingen van eigen bodem – denk aan Katja Retsin, Karen Damen of Walter Van Beirendonck. Daarnaast ontfermen we ons graag over jong Belgisch talent. Het feit dat deze makers van Local Market ook nog eens aan de slag gaan met duurzame en herbruikbare grondstoffen of gerecycleerde materialen, maakt voor ons de puzzel compleet.”
Studio Loco
In het JBC-filiaal van Deinze kunnen de klanten kennis maken met grafisch ontwerpster Nathalie De Bock uit Hamme. Zij startte Studio Loco na de geboorte van haar twee dochters, Louise en Colette. Zij zijn tot vandaag nog steeds de inspiratiebron voor haar label. Nathalie ontwerpt dan ook leuke en vrolijke accessoires voor kinderen, van notitieboekjes tot borden en posters en verwerkt daarin zoveel mogelijk humor en plezier.