Port Hedland ligt aan de noordwestkust van Australië en is de grootste exporthaven van het land. De uitbreiding van de haven zal de capaciteit vergroten, met name voor de export van batterijmetalen, zoals lithium en koper, en voor de import van infrastructuur voor hernieuwbare energie, zoals windturbines en molenwieken.
Jan De Nul zal tot een miljoen kubieke meter baggeren om een dieper toegangskanaal, een zwaaikom en twee aanlegplaatsen aan te leggen. Daarnaast zal een gebied van 10 hectare, afgeschermd door een zeewering, teruggewonnen worden voor de uitbreiding van de haven.
“Dit project is behoorlijk complex”, zegt Wim Cosaert, area manager bij Jan De Nul Group. “Om te beginnen is het een relatief klein landwingebied. Zachte ondergronden vereisen dat we het materiaal zo veel mogelijk verspreiden om een toekomstig platform voor de landwinningskade te creëren. Daarom moet al het water en fijn materiaal dat we naar het landaanwinningsgebied leiden onmiddellijk met meerdere pompen worden weggepompt naar een verder weg gelegen vestigingsgebied. Daar zal het water, na bezinking van het fijne materiaal, terugvloeien in de omgeving.”