jan-callebaut-353×500

Jan Callebaut start nieuw marketingcollectief

GERAARDSBERGEN/GENT – Jan Callebaut, oprichter van het legendarische marketingadviesbureau Censydiam, leent zijn naam nu aan een nieuw collectief van marketingspecialisten, Callebaut Collective. Andere kernpartners zijn Karel Demeester (ex-Coca-Cola) en Sarah Steenhaut (UGent).

Marketeer Jan Callebaut, afkomstig uit Geraardsbergen, werd bekend in de jaren 90 toen hij de openbare omroep mee vorm gaf via zijn bureau Censydiam, en later als adviseur van politici Yves Leterme en Kris Peeters. In 2003 verkocht hij Censydiam aan de Aegis-groep om het in 2007 voorgoed vaarwel te zeggen. Hij bleef wel actief in marktonderzoek via zijn huidige bureau WHYResearch.

Nu zet Callebaut zijn schouders onder de nieuwe bvba Callebaut Collective. Dit samenwerkingsverband wil verschillende expertises van het steeds complexere marketingvak onder één koepel aanbieden. Anders dan een klassiek netwerkbureau, maken ze geen deel uit van één van de grote reclamebedrijven. “Die grote spelers hebben vaak wel alles in huis, maar ze missen vaak visie”, zegt Callebaut in De Tijd. “Ze proberen vooral om zoveel mogelijk diensten te verkopen aan de klant. Wij streven ernaar om alleen zinvolle elementen aan te brengen die de klant zelf niet in huis heeft.’

Medeoprichters

Mede-oprichter Karel Demeester werkte vier jaar bij Danone en was tot begin vorig jaar verantwoordelijk voor de digitale transformatie en de e-commerce-strategie bij Coca-Cola Benelux. Sarah Steenhaut, de derde oprichter, is professor marketing aan UGent, maar adviseert daarnaast ook bedrijven en is bestuurder bij de Belgische modegroep Veritas.

Oud en nieuw

De drie willen hun klanten een syntheseaanbieden van oude en nieuwe marketingtechnieken. Callebaut vertelt in De Tijd: “Vroeger draaide marketing om het analyseren van de relatie (liefde/functioneel) die consumenten met een merk hebben. In de jaren 2000 brak er dan een soort euforie los over de mogelijkheden van digitale media om consumenten individueel te benaderen. Vandaag merk je dat uitgerekend die digitale spelers advies nodig hebben over hoe ze relaties kunnen bouwen, op basis van die data. “

“Toen ik bij Coca-Cola werkte, miste ik adviseurs die dat proces konden faciliteren”, vult Demeester aan. “Aan de ene kant van de markt heb je strategische consultants, aan de andere kant creatieve bureaus. Maar wat je echt nodig hebt is een heel ecosysteem, en iemand die helpt om de brug te maken van strategie naar uitvoering, met een concreet plan en prioriteiten. Begin je met een database, bouw je eerst een app of toch maar een webshop? Zonder zo’n plan krijg je vooral veel paniek en dure projecten zonder opvolging.”

Veel slimme koppen bij elkaar

Naast deze drie kernpartners sloten verschillende andere marketingexperts zich aan bij het collectief. Onder hen evenementenspecialist Peter Decuypere (destijds oprichter I Love Techno) en Leo De Bock (ex-hoofdredacteur van de VRT-nieuwdienst). Alles samen omvat het collectief een dertigtal medewerkers.