Ivan Peeters: "KMO's laten geld liggen door geen patenten te nemen"

aaaaaivanpSolanden is een bedrijf uit Sint-Niklaas dat in 2011 is opgericht en gespecialiseerd is in productontwikkeling, productie en intellectuele eigendomsrechten.

“Onze missie”, zegt oprichter Ivan Peeters, “bestaat er uiteindelijk in om door middel van innovatie bedrijven competitiever en rendabeler te maken. We beschikken over veel ervaring en zijn dan ook een ideale partner om de kleine en middelgrote ondernemingen bij te staan, want rond patenten en intellectuele eigendomsrechten heerst bij veel kleine ondernemingen nog een grote onwetendheid. Veelal denken ze dat het handenvol geld kost om een patent te nemen, maar als voor de formule wordt gekozen die echt bij het bedrijf past, valt dat enorm goed mee. En daar staat bovendien tegenover dat een patent enorm veel waard kan zijn. In sommige bedrijfstakken is het zelfs het enige waarin ondernemers die op overnamejacht gaan, in geïnteresseerd zijn.”

Ivan Peeters wijst erop dat met name softwarebedrijven vaak verkeerdelijk van oordeel zijn dat het niet mogelijk is om een patent te nemen op hun software, maar dat inmiddels wel meer dan 30.000 patenten zijn toegekend in de Europese Unie, waarvan het grootste deel ook sterk genoeg zijn om juridisch af te dwingen.

“Ook in de Verenigde Staten vragen softwarebedrijven massaal patenten aan en door de ondertekening van het zogenaamde TTIP-verdrag (Transatlantic Trade and Investment Partnership) zou dit in de toekomst Europese organisaties wel eens de nodige problemen kunnen opleveren”, legt Ivan Peeters uit. “De cultuur van rechtszaken rond patenten is in de EU zo goed als onbestaande. Verwacht wordt dat door het TTIP verdrag hier wel eens zeer snel verandering in zou kunnen komen. Het overgrote deel van de Europese, en zeker de Belgische, bedrijven is daar niet op voorbereid.”

Ivan Peeters wijst erop dat bijna geen enkele KMO in Vlaanderen nog gebruik maakt van de 80% belastingvrijstelling op inkomsten die gevolg zijn van de licentiëring van patenten. “Verkeerdelijk gaan ze ervan uit dat dit enkel is weggelegd voor grote bedrijven. Met Solanden proberen we hen op dit vlak bewust te maken en hen administratief en fiscaal bij te staan, dit onder meer door vrijblijvende gesprekken waarbij de probleemstelling per klant kan worden geëvalueerd .”