Nu ook de rush rond alles wat te maken heeft met “terug naar school” achter de rug is, kan het voor de KMO geen kwaad om eens terug te blikken op wat de eerste jaarhelft heeft gebracht en te focussen op de laatste vier maanden van het jaar.
2014 viel op macro-economisch gebied tot nu toe redelijk mee. Ook de spanningen in Oekraïne en Irak, de onzekerheid die met de regelmaat van een klok opdook over China en Europese verkiezingen die blijk gaven van een fikse dosis euroscepticisme konden geen roet in het eten gooien. Zelfs Griekenland en Portugal kunnen weer geld lenen tegen een rente die tot voor kort nauwelijks voor mogelijk was gehouden. Voor het einde van de euro wordt niet meer gevreesd, en dat de onderhandelingen voor het vormen van een nieuwe federale regering in ons land lang aanslepen – de verkiezingen zijn alweer bijna 4 maanden geleden – zijn we na de vaudeville van vier jaar geleden gewoon geworden. Geen vuiltje aan de lucht, dus ?
Was het maar waar. Want we leven in een tijd waarin niets nog zeker is, waarin dagelijks duizenden nieuwe apps worden gemaakt, en waarin soms in een vingerknip een hele sector in vraag wordt gesteld of op de helling wordt gezet. Bovendien is er sprake van een duidelijke discrepantie tussen de macro-economische cijfers die voor de nodige rust zorgen en het gevoel dat de consument heeft. Die blijft in onzekerheid leven over zijn job en dat heeft onvermijdelijk gevolgen voor de vraag.
Ook veel ondernemers maken zich zorgen over de toekomst. Waar zal de nieuwe regering het geld halen dat ze moet besparen? Welke waarheden van vandaag blijven ook morgen overeind? Waar is nog voldoende talent te vinden? En hoe kunnen ondernemers dat talent motiveren?
Meer dan ooit beseffen ondernemers dat er nood is aan creativiteit en andere denkkaders om de aloude gewoontes te doorbreken. Zelfs het zo geroemde “out of the box” denken is al verouderd. Ondernemers moeten die box eigenlijk verbranden en nieuwe wegen inslaan. Eén van die wegen is Bitsing, een Nederlands marktbenaderingsprogramma dat de afgelopen twintig jaar werd ontwikkeld door Frans de Groot, eigenaar van BiTS in Business. Volgens de Groot, die over bitsing ook een boek schreef, bereiken organisaties die met deze methode werken ontegensprekelijkaltijd hun financiële, commerciële en operationele doelstellingen, met een vooraf voorspeld resultaat en rendement. En dat is natuurlijk iets waaraan elke ondernemer in deze onzekere tijden meer dan ooit nood heeft.
Nu de grenzen van de kostenbesparingen in zicht komen, is er volgens de Groot nood aan nieuwe modellen die voor omzetgroei kunnen zorgen. Bitsing bestaat uit zeven revolutionaire stappen, die worden uitgevoerd aan de hand van 25 inspirerende succeswetten. Deze wetten krijgen op hun beurt inhoud met zeven wetenschappelijke modelleringstechnieken en analysecriteria. Dit vierluik van stappen, wetten, modellen en analysecriteria vormt de Bitsing-methode. De methode werkt met een duidelijke financiële doelstelling en vertaalt die naar gerichte ingrepen op basis van kerncijfers over de markt.
Bitsing verschilt van marketing omdat het uitgaat van de realiteit van “big data” en bij elke stap, gaande van merkbekendheid en imago tot verkoop en ambassadeurschap, precies in kaart brengt welke investeringen nodig zijn en wat ze kunnen opleveren. Frans de Groot doceert Bitsing ondertussen al aan verschillende internationale universiteiten en hogescholen. Op 16 september komt hij de methode uitleggen in Gent bij Groeiatelier.