Intuo slaat de brug tussen e-learning en customer service

mattelinclau

 De Gentse start-up Intuo behoort tot de tien projecten die in de zomer van  2014 uit meer dan 450 kandidaten werden gekozen voor het acceleratorprogramma van Telenet Idealabs. De oprichters Gilles Mattelin en Tim Clauwaert konden daardoor gebruik maken van gratis kantoorruimte in Antwerpen en van de toegang tot het uitgebreide netwerk van Telenet.

De jonge ondernemers hebben ondertussen al een hele weg afgelegd, want ook bij hun deelname aan het acceleratorprogramma van iMinds sleepten ze 50.000 euro in de wacht, en op die manier kregen ze ook nog eens begeleiding van ervaren mentors op het gebied van de echte commercialisering van hun product.

“Eigenlijk zijn Tim en ik gestart op de zolder van mijn ouderlijk huis in Melle”, zegt Gilles Mattelin, “met het idee om een digitaal leerplatform op te zetten voor huisartsen. Maar al snel bleek dat onze aanpak eigenlijk voor alle sectoren in aanmerking komt, vooral omdat we ons heel hard baseren op het verzamelen van data. En dan hebben we onze mindset omgedraaid: in plaats van ons te focussen op huisartsen, leggen we nu de nadruk op een software die onze klanten niet alleen in staat stelt om de vorderingen te monitoren van de mensen die het leeplatform gebruiken, maar ook om acties te ondernemen op basis van onze data. We zorgen er eigenlijk voor dat het leergedrag van de doelgroepen kan gestuurd worden op basis van data. Het is echt een uniek gegeven.”

 Op de klantenlijst staan ondertussen al de namen van KBC en de innoverende Gentse start-up Teamleader.  “Alle bedrijven uit alle sectoren kunnen leerplatformen gebruiken  voor hun interne teams, voor hun externe teams en voor hun klanten”, zegt Gilles Mattelin. “We helpen bedrijven ook bij het opzetten van de leerprogramma’s en zien dit als grote toegevoegde waarde omdat dit zorgt voor een professionele omkadering.  Onze software maakt het vervolgens voor onze klanten mogelijk om in één oogopslag te zien welke competenties daarmee zijn verworven en op basis van deze gegevens maken we kennisprofielen op.  Dit is bijvoorbeeld zeer interessant voor firma’s die vaak werken met een dealernetwerk, filialen of partnerorganisaties. Het unieke van onze aanpak zit hem in het feit dat we verder gaan dan traditionele e-learning die vooral gebaseerd is op eenvoudige beslissingen zoals geslaagd en niet geslaagd. Wij zorgen echter voor veel meer data die niet alleen kunnen ingezet worden om de individuele competenties te verhogen, maar ook om het succes van bedrijf en klant te bevorderen.”

Daarenboven slaan wij ook de brug tussen educatie en ondersteuning omdat deze twee onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.  Hoe complexer producten worden, hoe belangrijker het is om mensen op een eenvoudige manier uit te leggen hoe ze er op de best mogelijke manier mee kunnen werken.”

Daarom is Gilles Mattelin er ook van overtuigd dat Intuo in 2015 heel fors kan groeien. “Hoe snel die groei zal verlopen”, kan ik nog niet zeggen”, besluit hij. “Maar ik ben ervan overtuigd dat onze vernieuwde website die in februari zal klaar zijn, nog heel wat meer organisaties zal kunnen overtuigen dat onze aanpak hen enorm kan helpen bij het opleiden van hun interne en externe medewerkers en bij het naar een hoger niveau tillen van de relatie met hun klanten.”