Intervista brengt interviewboek op de markt

soinneOp 11 december vindt bij Eurotuin in Merelbeke de boekvoorstelling plaats van een interviewboek van de website Intervista. In het boek zijn 30 interviews opgenomen met bekende Vlamingen van alle slag en soort. Mikaël Soinne uit Merelbeke is de drijvende kracht achter Intervista. Deze jonge Gentse journalist heeft een voltijdse job bij Unizo, maar toont zich ook volbloed ondernemer in bijberoep. Hij richtte Intervista op, een site waarop hij maandelijks een boeiend interview publiceert met een bekende Vlaming uit de media, de ondernemingswereld of de politiek.

De interviews gaan verder dan de waan van de dag en slagen erin om de ziel van de geïnterviewde bloot te leggen. “Een lang gesprek”, zegt Mikaël Soinne daarover, “levert boeiende inzichten op. In alle bescheidenheid meen ik te mogen zeggen dat ik er in de interviews met mensen als onder andere Tom Boonen, Guillaume Van der Stighelen, Francesca Vanthielen, Ivan De Witte, Carl Devos, Jean Blaute en Jean-Pierre Van Rossem in geslaagd ben, hen zaken te doen zeggen over wat hen echt roert en bezighoudt, zaken die eerder nog niet of minder in de media aan bod waren gekomen.”

Dat vertaalt zich ook in grote belangstelling voor de site waarop de interviews gepubliceerd zijn en in het feit dat de nationale media regelmatig naar die interviews teruggrijpt als ze de betrokken figuren opvoert. Daaruit vloeide het idee voort om de interviews nu ook in boekvorm uit te geven. “Ik geloof niet in een opsplitsing en een hoge muur tussen digitale en offlinemedia”, zegt Mikaël Soinne daarover. “Het is een én-én verhaal zoals je ook in andere sectoren ziet.” Soinne doet dus wat in de retail onder meer ook wordt gedaan door onlinespelers die ook een fysieke winkel openen zoals Amazon.  Op dezelfde manier hebben mensen nog altijd behoefte aan het “consumeren” van content op papier, aan het vastpakken van een boek aan het ruiken van de bedrukte bladzijden.”

Soinne zette daarom samen met de uitgeverij Compact Publishing van Hans Hermans een crowdfundingactie op om ook een echt boek te kunnen maken met zijn interviews. En alweer gaf hij daarmee blijk van de juiste ondernemingsspirit want het bleek al bij al weinig moeite te vergen om een bedrag van 7.500 euro bijeen te sprokkelen. “Met dat bedrag konden we voor een mooie opmaak zorgen en 500 exemplaren laten drukken”, zegt Soinne, “maar ondertussen is gebleken dat de belangstelling zo groot is dat die oplage niet zal volstaan. We hebben de investering en de oplage dan ook al verhoogd,want er zijn 1.000 exemplaren van het boek beschikbaar.”

Ook de boekvoorstelling zelf belooft een heus event te worden. Zo komt er een minidebat  met Hilde Sabbe, journaliste van Het Laatste Nieuws, Hans Vandeweghe, journalist van De Morgen, Mark Coenen, voormalig netmanager van Canvas en Wouter Verschelden van Newsmonkey. En alsof dat nog niet volstaat zullen ook coryfeeën als Gella Vandecaveye, Guillaume Van der Stighelen, Jean-Pierre Van Rossem en niemand minder dan Herman Van Rompuy met elkaar in debat gaan over actuele thema’s en over hun ervaringen met Intervista.

Mikaël Soinne bewijst met Intervista, waarvoor hij samenwerkt met fotograaf James Arthur en webmaster Christophe Hautier, enerzijds dat de belangstelling voor interessante verhalen altijd zal blijven bestaan en anderzijds vooral dat zelfs in de veelgeplaagde mediasector creativiteit en ondernemerschap nog altijd tot mooie resultaten kunnen leiden.