Howly Cow chocolate 2 Foto: SD

Instagram en Indiase connectie brengt Gentse ondernemers samen: “Nu maken we samen chocolade met speciale smaken”

GENT - De ene specialiseerde zich in het verwerken van biologische cacao en de andere in het leveren van kwaliteitsvolle specerijen aan restaurants. Scrollend op Instagram leerden de Gentse ondernemers Holy Cow en de Food Travellers elkaar kennen. Met als resultaat: de lancering van hun chocolade.

Vier goed uitgebalanceerde combinaties van Indiase kwaliteitsvolle cacao met kruiden die samen worden gebracht tot ‘farmer-fair’ chocolade. Geen normale chocolade, maar telkens afgewerkt met speciale specerijen: chai blend, koriander, nootmuskaat of gember én daarnaast vegan. Opvallende keuzes, maar die lekker smaken en ook gepresenteerd in een unieke duurzame verpakking.

De nieuwe chocolade is een samenwerking tussen twee Gentse bedrijven. Aan de ene kant heb je Holy Cow, dat van cacao chocolade maakt. Het koppel Ellen Taerwe (35) en Luca Beltrami (37) leefde tussen 2015 en 2020 in Kerala in India. “Daar hielpen we boeren om cacao te verwerken tot een 100 procent kwalitatief product”, zegt Ellen.

Instagram

Aan de andere kant heb je Christophe Lambert (57) en Steven Theunis (50) van de Food Travellers. Ze delen dezelfde liefde voor India. Ze zoeken daar kleine familiale bedrijven die specerijen zoals peper telen. Die verkopen ze aan restaurants en cateraars, zoals bijvoorbeeld Het Pakhuis in Gent voor wie ze ook blends maken voor bij hun typerende bresse kippen.

 

De samenwerking ontstond tijdens de uitbraak van het coronavirus in 2020. Ellen en Luca trokken van India terug naar België en voor de Food Travellers was het plots aanpassen: alle restaurants waren dicht. Al scrollend op Instagram leerden de twee bedrijven elkaar toevallig kennen en zochten ze contact met elkaar.

Duurzaam verhaal

De klik was er onmiddellijk. “We focussen ons beide op kwalitatieve producten, korte keten en een respectvolle samenwerking met lokale boeren en natuur”, zegt Christophe. De twee bedrijven sloten elkaar in de armen en beslisten hun twee sterke producten samen te brengen en een eigen chocolade op de markt te brengen. “Met onze gedeelde filosofie ging dat vlot”, zegt Steven.

De chocolade is vanaf vrijdag 30 september te verkrijgen via de webshops van Holy Cow en Food Travellers. “De chocolade is ideaal als een relatiegeschenk of als cadeautje voor een speciale gelegenheid”, zegt Ellen. “De chocolade is een ideaal degustief”, pikt Christophe in. “Het is kwaliteitsvol en staat voor een mooi en duurzaam verhaal met als leidraad onze voorliefde voor India.”

Meer informatie over het project en bestellen kan via de website: www.holycow-chocolate.be of via www.www.travellers-spices.com