INKER wil individueel textieldrukwerk aanbieden op een duurzame en ethisch verantwoorde manier. Oprichters Kristof Thienpont, Daan Imschoot en Laurent Lampaert hebben elk meer dan 15 jaar ervaring in de textieldruk en zien de laatste jaren de vraag naar individueel bedrukte stuks exponentieel toenemen. Ondanks de enorme vraag, is deze service tot op heden nog niet beschikbaar op de Belgische markt. “Met INKER willen we dan ook de allereerste Belgische speler zijn die mee op de kar springt van Fast Fashion”, legt Kristof uit.
“Van INKER willen we de Bol.com van het individueel bedrukte textiel maken. Bovendien werken we uitsluitend met ecologische inkt en duurzaam katoen” aldus Kristof Thienpont, co-founder FABRIC & INKER.
Succestrio
De steeds groeiende vraag naar individueel textieldrukwerk ontdekten Kristof, Daan en Laurent via FABRIC, de eerste onderneming die het trio samen oprichtte. FABRIC is leverancier en drukker van bedrijfs- en vrijetijdskledij voor organisaties. Alle druktechnieken -zeefdruk, borduren, digitale druk en transfer- gebeuren in house. Hetzelfde geldt voor de bijbehorende handelingen, zoals het verpakken en labelen van de gedrukte stuks.
“Het digitale platform FabricMerch ontstond tijdens de coronacrisis om de verloren business uit de muzieksector op te vangen. We boden muzikanten de kans om alsnog merchandising te verkopen, waardoor ook wij een deel van ons verlies konden compenseren. Onder meer Gunther Lamoot, Alex Agnew en Radio Willy startten al een FabricMerch-campagne op. De meest succesvolle campagne was die van Ayco Duyster van StuBru. Haar ontwerp zorgde op 2 weken tijd voor een omzet van €25.625, wat overeenstemt met een nettowinst van €11.250 ten voordele van Live2020.”
Duurzame ondernemingszin
Duurzaamheid vindt het founders-trio minstens even belangrijk als het totaalaanbod. FABRIC en INKER zijn de enige textieldrukkerijen in België die uitsluitend met organisch katoen en GOTS-gecertificeerde inkten werken (GOTS = Global Organic Textile Standard). De ondernemingen beschikken over het officiële GOTS-certificaat, wat een duurzaam en ethisch productieproces garandeert.
“Sinds begin dit jaar werkt FABRIC samen met Go Forest. Per omzetschijf van €500 planten we een boom. Op die manier konden we er op 6 maanden tijd zo’n 1.000 planten! Ondertussen telt het FABRIC-bos in Peru ruim 1.500 bomen”, zegt Kristof trots. “Tegen het einde van het jaar willen we de kaap van 2.000 nieuwe bomen overschrijden.”
Groeiambities
Met INKER willen founders Kristof, Daan en Laurent individueel textieldrukwerk aanbieden op een duurzame en ethisch verantwoorde manier. Om hun nieuwste project succesvol te lanceren, zoeken de ondernemers minimaal €75.000 en maximaal €170.000. Daarvan werd al €65.000 opgehaald. De opgebrachte groeifinanciering zullen ze besteden aan een gloednieuw machinepark, de nodige IT-infrastructuur en het aanleggen van voldoende stock.
Alle informatie over de WinWinner-campagne van INKER vind je op het WinWinner-platform.