Digitaal is het nieuwe normaal. De tijd dat we internet moesten “aanzetten” is voorbij, we zijn overal en altijd “connected” en iedereen heeft de mond vol over disruptieve innovaties. Bedrijven moeten zich daar niet alleen tegen wapenen als ze niet van de kaart willen worden geveegd, ze moeten ze ook zelf ontwikkelen en er naar de markt mee gaan. En daarvoor blijft er een grote nood bestaan aan ingenieurs. Dat blijkt uit de nieuwe ingenieursbarometer van USG Engineering Professionals die tijdens de dag van de ingenieur op 18 maart wordt voorgesteld. Wij lichten voor u alvast een tipje van de sluier.
Diagnose van de algemene economische toestand
USG Engineering Professionals houdt jaarlijks via de ingenieursbarometer de vinger aan de pols van wat leeft bij ingenieurs, toekomstige ingenieurs en bedrijven die ingenieurs als medewerkers hebben. “Dat impliceert automatisch”, zegt General Manager Kathleen Dupont “dat we een diagnose maken van de algemene economische toestand, want ingenieurs vormen nog altijd en eigenlijk meer dan ooit het kloppende hart van de industrie en van de dienstensector.” Ook dit jaar hebben 1.100 professionals, 900 ingenieursstudenten en een kleine 200 bedrijven de enquête van USG Engineering Professionals ingevuld. “Zo kunnen we ons een mooi beeld vormen van de manier waarop de beroepsgroep tegen de recentste en toekomstige ontwikkelingen aankijkt”, geeft Kathleen Dupont aan.
Meer ingenieurs aanwerven
Uit de antwoorden op de enquête blijkt dat 6 van de 10 bedrijven verwachten dat ze eind dit jaar meer ingenieurs in dienst zullen hebben. Daarnaast kampen bijna vier bedrijven op tien met een pensioneringsgolf, waardoor ze nieuw bloed nodig hebben. Tijdens een rondetafelgesprek dat USG Engineering Professionals in de aanloop naar de dag van de ingenieur organiseerde met een aantal tenoren uit de Belgische industrie, zoals Electrabel, Sabca, DEME, Infrabel en Umicore bleek dat zij de zoektocht naar ingenieurs onverminderd voortzetten. “Door de veelzijdigheid van de ingenieursopleiding”, zegt Kathleen Dupont, “kunnen ingenieurs in tientallen domeinen bedrijven helpen om zich te wapenen tegen disruptie ofwel zelf met vernieuwende ideeën komen. Door hun van nature sceptische geest, aanvaarden zij ook niet klakkeloos alle mediahypes en gaan ze die onderzoeken. Ook daaraan is in deze tijden waarin de waan van de dag nogal eens heerst grote nood.”
Concurrentiekracht, klanten én de wereld van morgen staan centraal
Uit de ingenieursbarometer blijkt ook dat 98% van de bedrijven volop wil inzetten op innovatie, dat 90% plannen heeft om een nieuw product, dienst of optimalisatie tot stand te brengen, en dat 77% wil investeren in eigen onderzoek en ontwikkeling om nieuwe producten of diensten te ontwikkelen. “Heel opvallend”, zegt Kathleen Dupont “is dat die focus op innovatie niet alleen voortvloeit uit de wil om concurrentieel te blijven (49%), maar ook uit de bezorgdheid om mee te werken aan de wereld van morgen (25%) en uit de implementatie van een zeer klantgerichte strategie (24%).” Bedrijven beseffen met andere woorden meer dan ooit dat “Innovate or die”, naar de titel van een boek van Jan Kriekels, geen loze kreet is, maar bittere ernst. Ze zetten daar om uiteenlopende redenen volop op in en ze zijn er zich goed van bewust dat dit niet mogelijk is zonder de uiteenlopende en diverse talenten van duizenden ingenieurs.