GENT – Om gevaarlijk gedrag aan overwegen onder de aandacht te brengen en mensen te informeren, laat communicatiebureau Gents Infrabel in de huid kruipen van een slagboom en vertellen ze het verhaal van Jeroom Slagboom. Een haast onzichtbare en menselijke slagboom, waar niemand naar omkijkt.
Uit onderzoek van Infrabel en GFK blijkt dat heel wat mensen zich niet aan de verkeersregels aan spooroverwegen houden. Met andere woorden: ze negeren de slagboom én de verkeersregels. En niemand wordt graag genegeerd. Vanuit die menselijke insteek draait Gents het perspectief om en kaart de problematiek aan vanuit de ogen van een genegeerde overwegboom: Jeroom Slagboom.
Van het Groenewoud junior
Het bureau brengt Jeroom Slagboom tot leven en vertelt zijn emotioneel verhaal. Kijkers volgen Jeroom in zijn leven als slagboom. Hoe hij genegeerd wordt, onzichtbaar lijkt én mis begrepen wordt. Om zijn hart te luchten heeft hij een lied geschreven over zijn gevoelens en de problematiek aan spooroverwegen. De stem van het lied is niemand minder dan Leander van het Groenewoud, zoon van Vlaams icoon Raymond van het Groenewoud.
Een echte oorworm
“Samen met onze vrienden van Audiotheque hebben we een custom Nederlands en Frans lied geschreven dat het verhaal van Jeroom Slagboom op een vertederende en catchy manier brengt. Een échte oorworm, zo blijft onze boodschap nog beter hangen”, vertelt Sander Vanermen, Creative Strategy Director bij Gents.
Clichés overboord
Gents gooit clichés overboord en laat Infrabel toe om mensen te sensibiliseren over gevaarlijk gedrag, op een vertederende, persoonlijke én entertainende manier. Ver weg van beleren en shockeren.
De campagne is onderdeel van het grotere nationale actieplan ‘Railspect’ waar Infrabel, de Spoorwegpolitie, Securail en de overheid dit gevaarlijke gedrag samen aanpakken.