De sporenbundel is de enige in de Waaslandhaven met bovenleidingen. Van de 32 sporen waren er al 10 geëlektrificeerd, en daar komen er vanaf mei nog eens 10 bij. “Dit zorgt voor extra capaciteit voor elektrische locomotieven, een grote vraag van de industrie en de spoorwegoperatoren”, aldus Infrabel. “In bundel Zuid worden vaak elektrische goederentreinen behandeld die lange afstanden doen tussen de haven en het hinterland.”
De spoornetbeheerder wijst erop dat de ‘bundel Zuid’ een van de belangrijkste sporenbundels is in de Antwerpse haven. Vorig jaar werden er bijna 20.000 treinen behandeld, goed voor 4,9 miljoen ton goederen, luidt het. De bundel ligt niet ver van het Deurganckdok, op een plek waar heel wat grote bedrijven uit de chemie- en staalindustrie actief zijn en waar verschillende grote containerterminals opereren.
Investeringen als deze moeten helpen om de ambitie te verwezenlijken om het aantal goederen dat per spoor wordt vervoerd in de haven in Antwerpen te verdubbelen tegen 2030.