igepa_boot_101219_hr-8

Igepa wil 500 vrachtwagens van de weg halen en zoekt partnerbedrijven

AALTER -Jaarlijks leveren ongeveer 4.000 vrachtwagens papier aan de Aalterse grootdistributeur Igepa. Het bedrijf wil nu 500 vrachtwagens van de weg halen door transport via waterwegen. Ondertussen meerde -bij wijze van test – de eerste papierboot al aan in Aalter. Igepa zoekt nog partnerbedrijven uit de buurt die het idee ook genegen zijn en met wie kan samengewerkt worden.

Elk jaar laat Igepa meer dan 10.000 ton papier leveren vanuit Portugal. Per containerschip worden de goederen verscheept naar de haven van Rotterdam, waarna vrachtwagens de lading overnemen. Aangezien ook Aalter over een kade beschikt kwam stilaan een andere oplossing in het vizier: de containerboot loodsen naar de haven van Antwerpen, en daar overschakelen op een binnenschip langs het kanaal Gent-Brugge tot in Aalter, op enkele hectometers van Igepa.

Een nieuwe maar verlieslatende supply chain organiseren heeft weinig zin, daarom ging Igepa samenzitten met de transportdeskundigen van De Vlaamse Waterweg, die nauwkeurige berekeningen voorlegden qua laadvermogen en beschikbare kades. Ook de expertise van Tieleman, de lokale kraanspecialist, werd ingeroepen. Voka Oost-Vlaanderen hielp als go between aan de weg timmeren door partijen samen te brengen. De grootste uitdaging was logistiek: het ritme van 2 vrachtwagens per dag vervangen door één superlading van 400 ton elke 2,5 weken. De beschikbaarheid van extra personeel, de ruimte in het magazijn, het vlotte overladen van het binnenschip naar de opleggers: allemaal vragen waarop antwoorden moesten worden gezocht.

Zoeken naar synergie

De eerste papierboot meerde inmiddels al aan, bij wijze van test. Nauwkeurige nacalculatie qua timing, uitstoot, efficiëntie en kostprijs zal leren of dit transportsysteem economisch haalbaar is, en of de synergie met andere geïnteresseerden het plaatje nog interessanter kan maken. “Voor dit testproject bestaat alvast ook de nodige interesse van andere bedrijven en van Voka”, zegt Dirk Salens. “Aan de andere kant van het kanaal komt er bijvoorbeeld een industrieterrein bij, waar bedrijven watergebonden activiteiten kunnen ontplooien.”