AALTER – Per jaar leveren ongeveer 4000 vrachtwagens papier aan de Aalterse grootdistributeur Igepa. Het bedrijf beoogt nu 500 van deze vrachtwagens van de weg te halen door te opteren voor transport via waterwegen. Igepa zette zich aan het cijferen en riep de steun in van De Vlaamse Waterweg. Vandaag meerde, bij wijze van test, de eerste papierboot aan in Aalter.
Elk jaar laat Igepa meer dan 10.000 ton papier leveren vanuit Portugal. Per containerschip worden de goederen verscheept naar de haven van Rotterdam, waarna vrachtwagens de lading overnemen. Vermits ook Aalter over een kade beschikt kwam stilaan een andere oplossing in het vizier: de containerboot loodsen naar de haven van Antwerpen, en daar overschakelen op een binnenschip langs het kanaal Gent-Brugge tot in Aalter, werkelijk op enkele hectometers van Igepa.
Samen met De Vlaamse Waterweg en Tieleman
“Tussen droom en daad staan vaak heel wat praktische bezwaren”, weet Igepa CEO Dirk Salens. “Het was dus zaak ons van meet af aan te omringen met professionals. Niet alleen uit functionele overwegingen, maar ook om het kostenplaatje in de gaten te houden: een nieuwe maar verlieslatende supply chain organiseren heeft uiteraard weinig zin.”
Igepa ging samenzitten met de transportdeskundigen van De Vlaamse Waterweg, die nauwkeurige berekeningen voorlegden qua laadvermogen en beschikbare kades. Ook de expertise van Tieleman, de lokale kraanspecialist, kwam uitstekend van pas.
Logistieke uitdaging
Logistiek zag Igepa zich misschien nog voor de grootste uitdaging: het ritme van 2 vrachtwagens per dag vervangen door één superlading van 400 ton elke 2,5 weken. De beschikbaarheid van extra personeel, de benodigde ruimte in het magazijn, het vlotte overladen van het binnenschip naar de opleggers: allemaal vragen waarop antwoorden moesten worden gezocht. De hele onderneming werd tot in de puntjes uitgewerkt, waarna reikhalzend werd uitgekeken naar de eerste test die vanochtend plaatsvond.
Interesse bij andere bedrijven
Nauwkeurige nacalculatie qua timing, uitstoot, efficiëntie en kostprijs zal leren of dit transportsysteem economisch haalbaar is, en of de synergie met andere geïnteresseerden het plaatje nog interessanter kan maken. “Voor dit testproject bestaat alvast ook de nodige interesse van andere bedrijven en van Voka”, licht Dirk Salens toe. “Aan de andere kant van het kanaal komt bijvoorbeeld een industrieterreinen bij, waar bedrijven watergebonden activiteiten kunnen ontplooien.”
“Het succes van dit proefproject toont aan dat steeds meer ondernemingen geloven in de toekomst van de binnenvaart. Meer dan ooit zijn bedrijfsleiders immers op zoek naar logistieke oplossingen en duurzame verbeteringen”, vertelt ir. Chris Danckaerts, gedelegeerd bestuurder van De Vlaamse Waterweg nv.
Modal shift
Ook Vlaams Minister van Mobiliteit en Openbare Lydia Peeters hoopt dat nog meer ondernemingen het voorbeeld volgen van Igepa: “De Vlaamse overheid investeerde de voorbije jaren aanzienlijk in de verdere uitbouw en de kwaliteit van onze waterwegen. Ik roep alle ondernemers dan ook op om zich zich niet blind te staren op de file aan hun voordeur en zich terdege te bezinnen over een modal shift naar de waterweg.”