GENT – Wat als een iconische boekhandel als Paard Van Troje de deuren zou moeten sluiten? Woensdagmorgen 12 juni reageerden heel wat voorbijgangers verbijsterd wanneer ze boekhandel ‘Paard Van Troje’ passeerden. Op de etalage was namelijk de boodschap “Wij stoppen. Bedankt voor alle jaren.” te lezen. Een leugen om bestwil, want de iconische boekhandel houdt er gelukkig nog lang niet mee op. Met de boodschap wil UNIZO een schokeffect teweegbrengen bij de consument en die aansporen om meer te ‘winkelhieren’, of anders gezegd: bij winkels van hier kopen, zowel fysiek als online.
Jos Vermeiren, UNIZO Oost-Vlaanderen: “We willen de mogelijke gevolgen van het verdwijnen van onze ‘winkelhiers’ zo tastbaar mogelijk maken, door een gevoelige snaar te raken. Mensen gaan zo beseffen dat de aanwezigheid van deze winkels en al wat ze aan de gemeenschap bijdragen, lang niet zo vanzelfsprekend is al ze denken. Met deze actie willen we de consument bewust maken van de meerwaarde van lokale handelaars.”
Om duidelijk te maken dat het einde van boekhandel Paard van Troje nog niet in zicht is, werd iets na 11u de volgende boodschap op de etalage verspreid: “‘Wij stoppen nog lang niet. Bedankt voor alle jaren dat jij reeds winkelhiert. Koop bewust bij ondernemers van hier”.
De meerwaarde van lokaal
Meer dan 50% van de aankopen die de Belg online doet, gebeurt in het buitenland. Op jaarbasis verdwijnt op die manier maar liefst 8 miljard euro naar het buitenland.
Jos Vermeiren, directeur UNIZO Oost-Vlaanderen: “Niet het feit dat we meer online kopen is op zich het probleem, wel het gemak waarmee we dat op grote schaal in het buitenland doen. Zonder dat we er bij stilstaan, verdwijnt dat geld de grens over, om niet meer terug te keren naar onze economie. Zo ondergraven we uiteindelijk onze eigen welvaart. Je kan immers niet verwachten dat die leuke winkel om de hoek blijft bestaan, als je er zelf steeds vaker wegblijft en er nauwelijks nog iets koopt.”
Winkelhier-campagne
Boekhandel ‘Paard Van Troje’ is één van de Winkelhier-boegbeelden, maar UNIZO Oost-Vlaanderen roept alle ondernemers in de hele provincie op om de campagne mee uit te dragen. Tijdens de campagne zullen de lokale handelaren stickers aan hun raam hangen, er zullen draagtassen uitgedeeld worden en bekende Vlamingen worden ingeschakeld om de boodschap mee te helpen verspreiden.